Filharmonia Opolska realizuje projekt pn. Aleksander Kościów – Uwertura jubileuszowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu “Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Brak opisu obrazka

Brak opisu obrazka

Aleksander Kościów (ur. w 1974 w Opolu) studiował kompozycję w Warszawie w klasie prof. M. Borkowskiego oraz altówkę w klasie B. Sroczyńskiego. Od 1998 pracuje na macierzystej uczelni (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), gdzie od 2016 r. prowadzi klasę kompozycji. Ponadto wykładał w USA (San Diego), na kursach w Weikersheim, oraz jako wykładowca kompozycji na Keimyeung University w Daegu (Korea Południowa) w latach 2008-2009 i 2014-2015. Od 2016 roku prorektor UMFC.
Wykonywany przez takie zespoły jak Kronos Quartet, NeoQuartet, Lutosławski String Quartet, Fernwood Quartet, Kwartet Camerata, Hybrides Ensemble, sekstet wokalny Promodern, Cellonet, Kwartludium, Kwadrofonik, Orkiestra NFM Leopoldinum, Sinfonia Varsovia, filharmonie i chóry, autor wykładów i tekstów o muzyce i kulturze, trzech powieści oraz opowiadań.
Kompozycje:
Motet I: „Wezbrało moje serce słowem wdzięcznym” (Ps. 45) na chór mieszany i instrumenty perkusyjne (1991)
Sonata na gitarę klasyczną solo (1991)
Motet II: „Panie, w gniewie Twoim nie karz mnie” (Ps 38) na baryton i zespół instrumentalny (1992)
Tritetron na głos żeński solo (1993)
Septet strunowy na dwie gitary, dwie harfy, dwa klawesyny i fortepian (1994)
Trzy pieśni do staroceltyckich tekstów obrzędowych na chór mieszany a cappella (1994)
Partita na orkiestrę kameralną (1994)
Musica Pulla na trzy fagoty i obój (1994)
Miserere na chór mieszany a cappella (1994)
Musica Fusca na trzy fagoty, kontrafagot, trzy wiolonczele, kontrabas i perkusję (1994)
Strofy na flet i skrzypce (1995)
Musica Viridis na zespół perkusyjny (1995)
Sous-Entendu na altówkę solo (1995)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1995)
Nanda Devi na cztery trąbki i perkusję (1996)
Forsaken Gardens Are Full of Weird Nooks (1996)
Musica Caesia na zespół instrumentalny (1996)
Fantazja na altówkę solo (1996)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1996)
Krystus zmartwych wstał je na chór mieszany a cappella (1996)
Agnus Dei na chór mieszany a cappella (1996)
Partita na altówkę solo (1996)
Sonatina na altówkę z fortepianem (1996-97)
Pezzo Sinfonico na orkiestrę symfoniczną (1996-97)
Quinque carmina de aëre et aqua na trzy flety i klarnet (1997)
Noc Świętojańska na orkiestrę smyczkową (1997)
Dies Irae na taśmę (1997)
Kwartet smyczkowy nr 3 (1997)
Kyrie na chór mieszany a cappella (1997)
Five Cosmogonic Tales na fortepian solo (1997)
Pressionata na skrzypce solo (1997)
Tempestate Apparendorum na czterech wiolonczelistów (1998)
Requiem Mundo na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1998)
Ultra Exterum na fortepian solo (1998)
Déjà-vus Agonaux na skrzypce i fortepian (1998)
Auqisagin Ermisalmu na fortepian solo (1998)
Liber Absens – Kwartet smyczkowy nr 4 (1999)
Kwartet smyczkowy nr 5 (1999)
Holometabol na zespół instrumentalny (1999)
Żywioły na orkiestrę smyczkową (1999)
His… est Caritas na zespół kameralny (2000)
Trzy postludia na fortepian solo (2000)
Cztery pieśni na sopran i fortepian (2000)
Liber sub cortice scriptus na klarnet i kwartet smyczkowy (2001)
Lithiammokykliskia na skrzypce solo (2001)
Thule na kwartet wiolonczelowy (2001)
Kaleidergon na zespół instrumentalny (2001)
Liber Figurarum Aquae na dwa fortepiany (2002)
Kwartet smyczkowy nr 6 (2002)
Hyalia na skrzypce i fortepian (2002)
Nenia na klarnet i fortepian (2002)
Ilargia na akordeon solo (2002)
Unde na chór mieszany, perkusję i orkiestrę smyczkową (2003)
Liber Ventinebulae na flet, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2003)
Gloria na chór mieszany a cappella (2003)
Cludioculos na trzy flety, trąbkę, perkusję, akordeon, fortepian i smyczki (2003)
Canor Keneias na wiolonczelę i media elektroniczne (2003)
Liber Septem Serpentum Saligiæ – Kwartet smyczkowy nr 7 (2004)
Ore Osse Oculo na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2004)
Omphalos na fortepian solo (2004)
Shihaikai na sopran i fortepian (2004)
23:59:59 na dwie wiolonczele i fortepian (2005)
Voces na orkiestrę kameralną (2005)
Dilexit na chór mieszany, 2 oboje, 2 trąbki, 3 puzony, perkusję i smyczki (2006)
Symfonia na chór i orkiestrę symfoniczną (2006)
Pieśń o blasku wody na chór i orkiestrę (2007)
Kwartet smyczkowy nr 8 (2008)
Kwartet smyczkowy nr 9 (2009)
Gorzkie żale na chór żeński i 8 wiolonczel (2010)
Duae molentes in mola na chór a cappella (2011)
Nebulae na dwa chóry a cappella (2011)
Muzyka do spektaklu Hekabe Eurypidesa w reż. Karoliny Labakhua (2011)
Muzyka o zmierzchu na klarnet, perkusję, cymbały, lirę korbową, skrzypce i kontrabas (2012)
Lithaniae na sopran, chór żeński głosów białych i orkiestrę (2012)
Kwartet smyczkowy nr 10 (2012-13)
Iffy Shapes na saksofon, akordeon i wiolonczelę (2013)
Święty Jacek, 02.09.44 na instrumenty dęte i perkusję (2014)
Tnyganekuinlu na sekstet wokalny (2014)
Thereisa Street na zespół akordeonów (2014)
Steam Punk Gear na organy Hammonda i perkusję (2014)
Wielki Kanon do tekstu Statutu Związku Kompozytorów Polskich na chór (2015)
Oberek for Terry Riley na kwartet smyczkowy (2015)
Krajobrazy młodopolskie na sopran, wiolonczelę i fortepian (2015)
O, Call Not Me na sekstet wokalny (2015)
Many Cities na sopran i zespół (2016)
Hílathi na kwartet smyczkowy (z ewentualnym chórem mieszanym lub żeńskim) (2016)
Huascarán na skrzypce i perkusję (2016)
The Book of Teraa na sekstet wokalny i electric piano (2016)
Kantata o Chrzcie Polski na chór mieszany, trzy klarnety, trzy puzony, trzech perkusistów, fortepian, siedem wiolonczel i kontrabas (2016)
Noumen 1 na dwa fortepiany i perkusję (2017)
Noumen 2 na obój i kwartet smyczkowy (2017)
Koncert na akordeon i orkiestrę (2019)
Wén fáng si bao na fortepian i klarnet (2020)
Hodos/Oikos – koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną (2020)
Noumen 3 na altówkę i fortepian (2021)
Uwertura Jubileuszowa na orkiestrę symfoniczną (2022)
Shores of Scáth Scamaill na klarnet kontrabaasowy, marimbę i orkiestrę smyczkową (2022)
Noumen 4 na kwartet smyczkowy z elektroniką (2022)