Celem projektu jest przygotowanie uczniów szkół muzycznych II stopnia do świadomego wyboru kierunku studiów muzycznych oraz ukazanie specyfiki pracy jako artysty orkiestry symfonicznej.
W Opolu od siedemdziesięciu lat działa ośrodek szkolnictwa muzycznego, dziś funkcjonujący jako Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina. Drugą tego typu placówką w województwie opolskim jest Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Nysie.
W szkołach muzycznych kształcić się mogą dzieci począwszy od pierwszej klasy szkoły podstawowej, aż do końca liceum. Obecny system ich funkcjonowania wciąż nie jest jednak dopasowany do panujących w zawodowych realiach warunków: młodzi instrumentaliści grają przede wszystkim solo, zajęcia z orkiestry są jedynie urozmaiceniem szkolnej codzienności. Strategia projektu Przyszłość … orkiestra! zakłada warsztaty prowadzone przez Filharmoników Opolskich oraz zaproszonych wykładowców z innych orkiestr dla młodych instrumentalistów, a dla wyróżniających się uczniów – udział, ramię w ramię w prawdziwym symfonicznym koncercie.
Zaszczepienie w młodych muzykach prawdziwej pasji grania orkiestrowego ma na celu ukierunkowanie ich rozwoju z myślą o orkiestrze, a zwłaszcza – rodzimej Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.
Do realizacji projektu zostaną zaproszone szkoły muzyczne II stopnia z województwa opolskiego tj. Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Nysie.
Na program warsztatów składać się będą następujące dzieła:
Felix Mendelssohn Bartholdy – Uwertura koncertowa h-moll op. 26 Hebrydy,
Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur,
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92.

Symulacja przesłuchań orkiestrowych.
Uczniowie szkół muzycznych w Polsce obeznani są z występami publicznymi przed niewielkim Audytorium (audycje, popisy, koncerty szkolne) oraz występami ocenianymi przez określoną komisję (egzaminy semestralne, konkursy wykonawcze). Zwykle jednak z formą, jaką jest przesłuchanie orkiestrowe po raz pierwszy stykają się po studiach – w momencie podjęcia starań o pierwszą pracę. Egzamin wstępny do orkiestry to sprawdzian szczególnie trudny dla młodego absolwenta wyższej uczelni muzycznej.
Standardowy repertuar solowy, obszerne partie orkiestrowe, które należy wykonać niejako wyjęte z kontekstu, komisja często skryta za stresującą kotarą oraz (przede wszystkim) zupełnie nowa, nieznana sytuacja – to realia, które często wpływają bardzo negatywnie na kandydata. Założeniem tego punktu programu jest oswojenie instrumentalistów z ideą przesłuchań orkiestrowych oraz ich kompleksowe przygotowanie do udziału w takim wydarzeniu.
W skład jury będą wchodzić zawodowi artyści muzycy współpracujący na co dzień z orkiestrami symfonicznymi, będący zarazem pedagogami młodego pokolenia adeptów sztuki muzycznej.
Zwieńczeniem programu edukacyjnego „Przyszłość: orkiestra!” będzie tydzień „z życia orkiestry”, podczas którego uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w autentycznym procesie przygotowania koncertu symfonicznego zawodowej orkiestry. Każdy z młodych artystów zasiądzie przy pulpicie z jednym z Filharmoników Opolskich i będzie miał szansę współdziałać przy ich codziennej pracy, uczyć się właściwych dla tego zawodu zachowań i nawyków. Doświadczenie wspólnej interpretacji arcydzieł muzyki klasycznej, wspólnie przez orkiestrę i dyrygenta, a w końcu – występ jako pełnoprawny członek zespołu podczas finałowego koncertu, będzie dopełnieniem blisko półrocznej pracy uczestników projektu.

8 grudnia 2017 (piątek) godz. 19:00

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Przemysław Neumann – dyrygent
Jakub Waszczeniuk – trąbka
Uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Opolu
Uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Lutosławskiego w Nysie

Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy
Uwertura koncertowa h-moll op. 26 Hebrydy
Joseph Haydn
Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur
Ludwig van Beethoven
VII Symfonia A-dur op. 92

Miejsce: Sala koncertowa

Brak opisu obrazka