
Strefa I – 59 zł, 49 zł
Strefa II – 49 zł, 39 zł
Strefa III – 39 zł, 33 zł
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Miriam Powrósło – skrzypce
Maria Fuller – dyrygent
W programie:
Józef Elsner – Uwertura do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki (5’)
Samuel Barber – Koncert skrzypcowy op.14 (25′)
Kurt Weill – II Symfonia (30′)
Śląsk Opolski to region, w którym historia i kultura polska przeplatają się z niemieckimi tradycjami, tworząc unikalną mozaikę tożsamości. To właśnie tutaj od stuleci kształtowała się bogata i różnorodna kultura mniejszości niemieckiej, która do dziś stanowi ważny element lokalnego dziedzictwa. Dni Kultury Niemieckiej to nie tylko okazja do świętowania tej tożsamości, ale również most łączący pokolenia i narody, prezentujący dorobek artystyczny, literacki i muzyczny, który jest częścią historii tego regionu. W ramach tegorocznej edycji zapraszamy na wyjątkowy koncert w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Marii Fuller, która zabierze nas w muzyczną podróż pełną historii i emocji.
Na scenie Filharmonii Opolskiej wystąpi skrzypaczka Miriam Powrósło – artystka ceniona za wirtuozowską technikę, głęboką wrażliwość i wyjątkową umiejętność nawiązywania kontaktu z publicznością. Laureatka wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, stypendystka m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska” oraz Fundacji Rozwoju Śląska im. Johanna Krolla.
Tego wieczoru usłyszymy Uwerturę do opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki Józefa Elsnera. Ten dynamiczny i patriotyczny utwór odwołuje się do ważnych wydarzeń z polskiej historii, łącząc energiczne tempa z podniosłymi melodiami. Bogactwo orkiestracji oraz wyraziste rytmy sprawiają, że dzieło w naturalny sposób wprowadza słuchacza w romantyczny nastrój, a jednocześnie budzi poczucie dumy narodowej.
Miriam Powrósło wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej wykona jedno z najpiękniejszych i najbardziej poruszających dzieł XX wieku. Koncert skrzypcowy op. 14 Samuela Barber to podróż przez liryczne melodie, pełne emocji frazy oraz wirtuozowskie partie skrzypiec, które przenoszą słuchaczy w świat głębokiej wrażliwości i muzycznej ekspresji.
Wieczór zwieńczy rzadko wykonywana II Symfonia Kurta Weill. Utwór ten, powstały w burzliwych latach międzywojennych, łączy w sobie dramatyzm epoki z oryginalnym językiem muzycznym kompozytora, oferując intensywne emocje i bogactwo orkiestrowych barw.
Koncert Orkiestry Filharmonii Opolskiej, z udziałem Miriam Powrósło pod batutą Marii Fuller, to nie tylko celebracja kultury niemieckiej na Śląsku Opolskim, ale przede wszystkim uniwersalna opowieść o emocjach, historii i pięknie, wyrażona językiem muzyki. Zapraszamy do wspólnego przeżywania tego niezapomnianego wieczoru.
Maria Fuller – dyrygent
Określona przez „Chronical Journal” artystką o „subtelnej kontroli, starannym skupieniu i gruntownym profesjonalizmie”, a przez „The Walleye Magazine” jako „ognista i dynamiczna”, kanadyjska dyrygentka Maria Fuller wykazuje się niezrównaną energią i zaraźliwą radością w tworzeniu muzyki. Podziwiana za różnorodność i szeroki zakres umiejętności, występuje na całym świecie jako dyrygentka, pianistka, trębaczka, a także jest uznaną nauczycielką śpiewu, wielokrotnie nagradzaną kompozytorką i rozchwytywaną aranżerką.
Została wybrana przez Yannicka Nézet-Séguina do udziału w wyjątkowym programie mentorskim, w ramach którego uczestniczyła w minionym sezonie w kilku próbach w Montrealu wraz z Yannickiem Nézet-Séguina i Orchestra Métropolitain. W sezonie 2024/2025 była gościnnym dyrygentem/rezydentem w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie kierowała kilkoma muzycznymi produkcjami operowymi i baletowymi, w tym Madama Butterfly, Hansel und Gretel i Morze. W tym sezonie pracowała również w Teatrze Narodowym w Pradze jako asystentka przy przedstawieniu Manon Lescut. W sezonie 2025/2026 Maria pełni funkcję asystentki dyrygenta w Orchestre Philharmonique Royal de Liège w Belgii.
W marcu została wyróżniona w magazynie „Opera Canada” jako „Artystka tygodnia” w uznaniu za szybki rozwój jej kariery operowej zarówno w Ameryce Północnej, jak i Europie. Rok 2025 był drugim rokiem, w którym pełniła funkcję współzałożycielki i dyrektora muzycznego Ammolite Opera w Calgary w prowincji Alberta, gdzie wraz z współzałożycielem Tayte Mitchellem starają się promować talenty zachodniej Kanady i prezentować opery współczesnych kompozytorów. W swoim pierwszym sezonie Ammolite Opera została nominowana do czterech nagród Betty Mitchells Awards, w tym do nagrody za wybitną reżyserię muzyczną.
W listopadzie 2023 roku była finalistką i wielokrotną laureatką 11. Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Polsce. Reprezentowała również Kanadę w koncercie inauguracyjnym Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów La Maestra w Paryżu w 2021 roku. W zeszłym sezonie zadebiutowała w kanadyjskich orkiestrach w Victorii, Winnipeg, Kingston i Hamilton, a także podczas New Music Concerts Toronto i Music Niagara Festival. Współpracowała również z Toronto Symphony, National Arts Centre Orchestra, Symphony Nova Scotia, Pacifi c Opera Victoria i Manitoba Opera. W tym sezonie zadebiutowała także z orkiestrami symfonicznymi w Kamloops, Guelph i Calgary. Współpracowała z orkiestrami w Kingston, Regina i Saskatoon, a w przyszłym sezonie czeka ją debiut z Okanagan Symphony.
Studiowała dyrygenturę w CCM (College-Conservatory of Music) w Cincinnati pod okiem Maestro Marka Gibsona. Posiada również tytuł licencjata w dziedzinie muzyki w zakresie fortepianu uzyskany na Uniwersytecie McGill, tytuł magistra w dziedzinie muzyki w zakresie fortepianu oraz dyplom artystyczny w zakresie coachingu operowego uzyskany w College-Conservatory of Music (CCM).

fot. Estera Bogdoł
Miriam Powrósło – skrzypce
Rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku sześciu lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Opolu. Występowała jako solistka na scenach w Polsce i za granicą, m.in. z Filharmonią Paul Constantinescu w Rumunii, z orkiestrą w Cultural Center Auditorium w Porto w Portugalii oraz z orkiestrą Filharmonii Opolskiej.
W lutym 2025 roku otrzymała stanowisko skrzypaczki rezerwowej pierwszych skrzypiec w Wiener Symphoniker, występując regularnie w Musikverein w Wiedniu. Wcześniej uczestniczyła w projektach takich jak Handel-Hendrix Academy we Francji, Wiener Walzer Orchester w Japonii jako pierwsza skrzypaczka, Pro-Arte MDW w Austrii, Female Symphony Orchestra w Austrii oraz European Spirit of Youth Orchestra we Włoszech.
Miriam zdobyła liczne nagrody na konkursach międzynarodowych, w tym I nagrodę na Danubia Talents w Budapeszcie w listopadzie 2023 roku, finalistka Konkursu Skrzypcowego Luigi Zanuccoli we Włoszech w maju 2024 roku, I nagrodę w Konkursie Premio Scarlatti w Wilnie w październiku 2024 roku oraz II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Alekseya Gorokhova w lipcu 2025 roku. Jest także członkinią programu „Live Music Now” Yehudiego Menuhina, który umożliwia osobom z ograniczonym dostępem do muzyki klasycznej kontakt z koncertami na żywo, wspierając edukację muzyczną i popularyzację muzyki w różnych środowiskach. Od 2022 roku studiuje na Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien (MUK) w klasie profesora Dalibora Karvaya.