28 lutego 2020, piątek | 19:00
ZA POŁUDNIOWĄ GRANICĄ
Beethoven 2020

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Jan Wojszczyk klarnet
Michał Kowalski
klarnet
Jan Miłosz Zarzycki dyrygent

W programie:
Ludwig van Beethoven – Uwertura do opery Fidelio op. 72 (7’)
Franz Vinzenz Krommer
– Koncert na dwa klarnety Es-dur op. 91 (23’)
Antonín Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88 (38’)

O repertuarze:
Po raz pierwszy w tym sezonie sięgniemy po muzykę czeską – a jeśli Czechy, to rzecz jasna Dvořák. VIII Symfonię napisał podczas wakacyjnego wypoczynku w Wysokiej pod Przybramiem, w ciągu zaledwie dwóch i pół miesiąca. Udało mu się wykreować dzieło, które zupełnie nie przypomina jego pozostałych symfonii – pozostając jednocześnie charakterystyczne dla jego indywidualnego języka kompozytorskiego. Do tego właśnie dążą wszyscy twórcy muzyki! W centrum wieczoru znajdzie się utwór innego Czecha, Františka Vincenca Kramářa. Będąc kapelmistrzem i kompozytorem na dworach węgierskich i austriackich używał on niemieckiej formy swojego imienia i nazwiska. Służąc bogatym książętom miał wymarzone warunki pracy i dobrze je wykorzystał, pozostawiając po sobie kilkaset dzieł. Koncert na dwa klarnety to kompozycja pełna wigoru, a niespotykany duet solistów (na co dzień artystów Orkiestry Filharmonii Opolskiej) dodaje całości ciepłego, jasnego brzmienia. Warto wspomnieć, że trzecia część owego koncertu opatrzona została przypisem alla Polacca, ze względu na wyraźnie słyszalnie polonezowe frazy. Dlaczego Krommer, mimo pokaźnego dorobku, nie jest w dzisiejszych czasach często grywanym kompozytorem? Wystarczy uświadomić sobie, że żył w tym samym czasie i miejscu, co Beethoven. Tamta gwiazda błyszczała jaśniej, ale w ostatni piątek lutego w Filharmonii Opolskiej znów znajdą się obok siebie.

A to ciekawostka!
Beethoven napisał tylko jedną operę: nosi tytuł Fidelio i mówiąc szczerze, nie jest zbyt popularna. Ciekawe, że Ludwig skomponował do niej aż cztery uwertury. Pierwsze trzy noszą ponumerowane kolejno tytuły Leonora (od prawdziwego imienia głównej bohaterki), ale za ostateczną wersję uznał Beethoven dopiero uwerturę Fidelio, powstałą dziewięć lat po premierze opery!

fot. Jerzy Chaberek



Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent

Dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.

W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak: Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Jest również absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach (1990 r.), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, następnie odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego.

Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. W 1999 roku został adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, od tego czasu prowadzi też Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne w Szczecinie. W 2004 roku wygrał konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej.

Dyrygował większością polskich orkiestr filharmonicznych. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Portugalii, Meksyku, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku siedemnaście nagranych płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a jedna do International Classical Music Awards.

W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w roku 2013 – Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę Prezydenta Łomży za szczególne dokonania w dziedzinie kultury (2016). W 2014 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.

fot. Michał Grocholski



Jan Wojszczyk – klarnet

Naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Fr. Chopina w Bytomiu pod kierunkiem mgr Tadeusza Reimera. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Godka – dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności rozwijał na międzynarodowych kursach mistrzowskich w zakresie gry solowej oraz orkiestrowej. Jako muzyk orkiestrowy występował w Polsce i za granicą współpracując m. in. z zespołami Capelli Cracoviensis, Opery Krakowskiej, Opery Śląskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Teatru Rozrywki w Chorzowie. Był wieloletnim solistą Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej. Brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Beethovenfest w Bonn, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, a jako kameralista występował z zespołami: Cracow Clarinet Quartet oraz Śląskim Kwartetem Klarnetowym. Od 2007 roku jest pierwszym klarnecistą Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, z którą koncertuje w kraju i za granicą. Bierze czynny udział w projektach kameralnych, współtworząc Trio stroikowe oraz składający się z solistów Filharmoników Opolskich zespół kameralny Quatre Voix Ensemble. Jest laureatem III miejsca na jubileuszowym, Ogólnopolskim XXX Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku, wyróżnienia na XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach oraz wspólnie w kategorii zespół – I miejsca na V Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim.

Michał Kowalski – klarnet

Urodził się w 1976 roku w Szczebrzeszynie. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku kilku lat śpiewając w chórze Cantus S. Steczkowskiego w Stalowej Woli, z którym związany był przez kilkanaście lat. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Stalowej Woli w klasie klarnetu prof. J. Hadały, następnie wydział instrumentalny Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie klarnetu prof. J. Tatarczyka. W roku 1999 otrzymał stypendium fundacji Socrates i kształcił się w Hogesschool Enschede Musiek Conservatorium (Holandia) w klasie klarnetu doc. Peter Marck Dijcks'a. W roku 2000 ukończył Akademię Ekonomiczną im. Oskara Langego we Wrocławiu.

Jest laureatem szeregu konkursów: w 1989 roku zajął 1 miejsce na Regionalnym Konkursie Instrumentów Dętych w Rzeszowie, w 1997 wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach, w 1998 wyróżnienie na Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu, w 1999 drugie miejsce (pierwszego nie przyznano) na  Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu, a w 2000 wyróżnienie; na  Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach.

Jest współzałożycielem kwintetu dętego SPIRO Quintet, z którym koncertował na zagranicznych festiwalach.

Współpracował z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora im. Smolki, współtworząc muzykę do spektaklu Wystarczy zasnąć, aby się przebudzić w reżyserii Joanny Grabowieckiej, gdzie występował na żywo.

Od 2000 roku związany z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, jako muzyk solista; od 2008 do dziś prowadzący grupę klarnetów, w latach 2009-2011 koncertmistrz instrumentów dętych drewnianych, obecnie pełni też funkcję inspektora orkiestry.

 

 



Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.