Brak opisu obrazka
6 grudnia 2019, piątek | 19:00
ICH DWÓCH I ONA JEDNA

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej

Piotr Sałajczyk – fortepian

Marek Wroniszewski – dyrygent


W programie:

Ludomir Różycki – Scherzo symfoniczne Stańczyk op. 1 (9’)

Grażyna Bacewicz – Koncert fortepianowy (22’)

Piotr Czajkowski – I Symfonia g-moll Zimowe marzenia op. 13 (45’)


 


O repertuarze:

To będzie koncert inny niż wszystkie. Różycki i Bacewicz to (wciąż trochę za mało znani) polscy twórcy dwudziestowieczni, ich języki kompozytorskie są jednak dość odległe od siebie. Czajkowskiego trudno posądzić o bycie niepopularnym – ale ilu melomanów zna i potrafi zanucić jego I Symfonię? Zestawienie niespotykanych utworów otworzy tego wieczoru scherzo symfoniczne (scherzo to z włoskiego żart) Stańczyk, inspirowane rzecz jasna słynnym obrazem Jana Matejki. I utwór ten nieco obraz przypomina – jest plastyczny, wyrazisty i barwny, a wywoływane przez niego emocje mogą diametralnie zmienić się w ciągu kilkunastu sekund. Grażyna Bacewicz to bohaterka roku 2019, właśnie teraz przypada bowiem 110. rocznica jej urodzin oraz 50. rocznica śmierci. Jakby tego było mało – dokładnie siedemdziesiąt lat temu powstał jej Koncert fortepianowy; a że pełna fajerwerków kompozycja czerpiąca garściami z polskiego folkloru (uważni wysłyszą między innymi pieśni Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu) to prawdziwe arcydzieło, ogromnym niedopatrzeniem byłoby nie zaprezentowanie jej opolskiej publiczności. W drugiej części zabrzmi rzadko wykonywana, a tytułem nawiązująca do grudniowej aury I Symfonia, praca dwudziestoośmioletniego Piotra Ilicza. Warto zapoznać się z tą początkową fazą twórczości rosyjskiego mistrza, by móc tym bardziej docenić kunszt, który osiągnął w swoich późniejszych dziełach.


A to ciekawostka!

Grażyna Bacewicz była szalenie wszechstronną kobietą. Doskonale grała na skrzypcach i wcale nie gorzej na fortepianie, jako kompozytorka pozostawiła po sobie pięćdziesiąt pięć dzieł, studiowała filozofię i… napisała kryminał. Jej powieść – Sidła – wydana została w tym roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Ten koncert polecamy szczególnie:

Odbiorcom o otwartych umysłach; słuchaczom, którzy nieźle już orientują się w filharmonicznym repertuarze i szukają czegoś niespotykanie intrygującego.


Brak opisu obrazkaPiotr Sałajczyk – pianista, kameralista, pedagog. Przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej.


Artysta został nominowany do Paszportów Polityki za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł Władysława Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian (m. in. Koncertu fortepianowego, nagranego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia).


Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Piotrem Pławnerem, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2018 roku objął funkcję wiceprezesa Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.


Pianista prowadzi bogate życie koncertowe (występy z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, festiwale w kraju i za granicą: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival). W jego bogatej dyskografii można zdnaleźć płyty nagrane dla wytwórni DUX, CD Accord, Haenssler, CPO i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, cztery nominacje do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2. Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino Władysława Szpilmana w ramach projektu PWM 100 na 100. Arte Fundacja Kultury i Edukacji ul. Białowieska 5A/10, 04-063 Warszawa


Pianista bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu A. Wajdy Powidoki, występował z Krzysztofem Globiszem na scenie w spektaklu Poezja i muzyka czasu rewolucji.


Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova.. Jest również pianistą Sommerakademie Salzburg.


Brak opisu obrazka

fot. P. Banasik


Marek Wroniszewski – dyrygent


Zastępca Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 roku, początkowo jako Asystent dyrygenta, następnie Kierownik orkiestry. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, m. in. Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2016 roku wraz z orkiestrą Capella Thoruniensis nagrał płytę z utworami Artura Banaszkiewicza. Studia z Dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 roku został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Za zasługi dla muzyki polskiej.


 


Koncert realizowany w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!

Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.


Brak opisu obrazka