Brak opisu obrazka
4 października 2019, piątek | 19:00
XVI DNI KULTURY NIEMIECKIEJ NA ŚLĄSKU OPOLSKIM

Strefa I – 40 zł, 20 zł
Strefa II – 30 zł, 15 zł
Strefa III – 20 zł, 10 zł

Brak opisu obrazkaOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej

Konstancja Śmietańska – wiolonczela

Johannes Klumpp – dyrygent


W programie:

Engelbert Humperdinck – Uwertura do opery Jaś i Małgosia (8′)

Joseph Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb: 1 (25′)

Otto Nicolai – Uwertura do opery Wesołe kumoszki z Windsoru (8′)

Richard Strauss Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała op.28 (16′)


 


O repertuarze:

Program koncertu oparty został w całości na twórczości niemieckich kompozytorów. Obok wielkich nazwisk (Haydna i Straussa) pojawią się kompozycje mniej znanych autorów: Humperdincka i Nicolaia. Główną rolę tego wieczoru zagra poemat symfoniczny Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała. Poemat jest formą stosunkowo zwartą i błyskotliwą – zwłaszcza w przypadku tego konkretnego dzieła Ryszarda Straussa o komediowym wręcz wydźwięku. Mimo niezaprzeczalnych zalet poematów symfonicznych, wcale nie tak łatwo włączyć je do filharmonicznych repertuarów: najczęściej są zbyt długie by sprawować funkcję uwertury, a za krótkie by samodzielnie wypełnić drugą część koncertu. Tym razem poemat zabrzmi w towarzystwie lekkiej, operetkowej uwertury Nicolaia.


A to ciekawostka!

W 1936 roku urodził się Arnold George Dorsey, brytyjski piosenkarz pochodzenia hinduskiego. Zasłynął dzięki balladzie Release Me. Na początku lat pięćdziesiątych artysta zaczął śpiewać w nocnych klubach, a w jego repertuarze znalazły się między innymi fragmenty oper Engelberta Humperdincka. Muzyka autora Jasia i Małgosi stała się dla Dorseya tak ważna, że postanowił przyjąć imię i nazwisko swojego autorytetu jako własny pseudonim artystyczny.


Ten koncert polecamy szczególnie:

Początkującym melomanom. Program obejmuje aż cztery pozycje – są one jednak niezbyt wielkich rozmiarów (w kontekście czasowym); taki układ zapewnia chwilę oddechu przy słuchaniu kolejnych utworów. Dzieła z okresu dojrzałego romantyzmu (ale o różnym ciężarze gatunkowym) zestawione zostały z klasycznym Koncertem wiolonczelowym Haydna, co ma szansę świetnie zobrazować różnice stylistyczne pomiędzy tymi epokami.


Brak opisu obrazkaKonstancja Śmietańska – wiolonczela


Urodziła się w 2002 roku w Koszalinie. W wieku 7 lat zaczęła uczyć się gry na wiolonczeli w klasie pani Grażyny Harasimowicz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Po ukończeniu podstawowej szkoły muzycznej płynnie przeszła do OSM II stopnia do klasy pana Wiktora Cisonia w tej samej szkole. Od roku szkolnego 2018/2019 Konstancja uczy się w Szkole Muzycznej w Warszawie (OSM II st. Im. Z. Brzewskiego). Jej obecnymi mistrzami i nauczycielami wiolonczeli są obecnie: dr hab. Marcin Zdunik, dr Rafał Kwiatkowski. Konstancja Śmietańska pracuje i gra pod okiem wybitnej pianistki, pani Marii Sterczyńskiej.


Od samego początku nauki, Konstancja Śmietańska, zdobywała wysokie miejsca na krajowych i międzynarodowych konkursach wiolonczelowych dla dzieci i młodzieży. Między innymi w Warszawie/Łomiankach,  w Elblągu, Gdańsku (Forum Młodych Wioloczelistów – trzykrotnie I miejsce), Malborku Konkurs Wiolonczelowo – Kontrabaowy – trzykrotnie I miejsce, Ełku. Otrzymała I-sze miejsce w edycji londyńskiej i rzymskiej na międzynarodowym konkursie internetowym Grand Prize Virtuoso. Podobnie na tego typu konkursach w Belgradzie (dwukrotnie I miejsce, a także tytuł Chempion of the World),  I miejsce w Sarajewie, Berlinie i Atenach. W dotychczasowym dorobku ma ona także nagrody w dziedzinie kameralistyki: I miejsce w trio fortepianowym na Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy w 2017 roku, oraz II miejsce, z tym samym zespołem, w Konkursie Radiofonii Europejskich dla Młodych Muzyków Concertino Praha 2018, edycja dla kameralistów.  Do ostatnich jej osiągnięć należą: Pierwsza nagroda na XIV Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Młodzieży im. Kazimierza Wiłkomirskiego 2018 w Poznaniu, oraz wyróżnienie w Konkursie Radiofonii Europejskich dla Młodych Muzyków Concertino Praha 2019 dla solistów.


Konstancja Śmietańska dużo występuje publicznie. Najważniejsze: dwukrotnie z orkiestrą  Filharmonii Koszalińskiej (2014 r. I 2016 r. ), w  marcu 2018 roku z Amber Youth Orchestra, w ramach nagrody Grand Prix ogólnopolskiego konkursu internetowego OnlyOnLine 2017 w Koszalinie, wykonała Wariacje rococo Piotra Czajkowskiego. Występowała również w Londynie w sali Edward Elgar’s Room w Royal Albert Hall.


Oprócz regularnej nauki w szkole, Konstancja Śmietańska stale się dokształca. Do tej pory uczestniczyła w warsztatach i kursach wiolonczelowych prowadzonych przez wybitnych artystów – pedagogów: m.in. prof. Stanisława Firleja, prof. Tomasza Lisieckiego, prof. Lidię Grzankę-Urbaniak, prof. Kazimierza Michalika i innych. W zakresie kameralistyki: prof. Krystyna Borucińska, dr. hab. Bartosz Koziak, prof. Ewa Guzowska, dr. Natan Dondalski. Od października 2015 r. do chwili obecnej jest stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, który znacząco wspiera jej rozwój artystyczny.


Konstancja Śmietańska nie ogranicza się tylko do wiolonczeli. Od najmłodszych lat zajmuje się także tańcem. Najpierw baletem klasycznym, później towarzyskim, a obecnie – ludowym. W drugiej połowie sierpnia 2019 roku z koszalińskim Zespołem Tańca Ludowego Bałtyk uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Balkan Folk Fest w Złotych Piaskach w Bułgarii.


Brak opisu obrazkaJohannes Klumpp – dyrygent


Urodzony w Stuttgarcie Johannes Klumpp uczył się zawodu pod kierunkiem prof. Nicolása Pasqueta i prof. Guntera Kahlerta w Weimarze, kontynuując jednocześnie doskonalenie w grze na altówce. Po raz pierwszy przyciągnął uwagę, zdobywając drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besancoonie w 2007 roku. Następnie otrzymał kolejne nagrody w niemieckim konkursie konserwatoriów In memoriam Herbert von Karajan, w którym zdobył zarówno pierwszą, jak i specjalną nagrodę, oraz w niemieckim konkursie dyrygentury w 2011 roku. Kursy mistrzowskie z Kurtem Masurem, Genadijem Rozhdestvenskym i Michałem Jurowskim były częścią edukacji artystycznej Klumppa, który był także stypendystą programu rozwoju dyrygentów Niemieckiej Rady Muzycznej “Maestros of Tomorrow”.


W ramach kreatywnej współpracy z orkiestrą przygotowuje zachwycające publiczność, unikalne programy występów, sięgając po repertuar od późnego baroku po klasyczny modernizm. Począwszy od sezonu 2013/14 współpracuje z młodymi muzykami Folkwang Kammerorchester Essen jako główny dyrygent i dyrektor artystyczny. Klumpp opracował również innowacyjny format programowy w postaci serii “ExtraKlang”, która znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO Zeche Zollverein. Współpracował przy tym z tak znanymi niemieckimi osobistościami kultury, jak publicysta Roger Willemsen, aktor Rufus Beck oraz nominowany do Oscara kompozytor i pianista Hauschka.


Johannes Klumpp ma grafik wypełniony występami z wybitnymi orkiestrami, takimi jak Konzerthausorchester Berlin, Düsseldorf Symphony, Dresdner Philharmonie, WDR Funkhausorchester Köln, Staatsorchester Stuttgart, Monachium, Stuttgart i Norymberga Symphonies, Russian Philharmonic Orchestra i Kammerakademie Potsdam. Jego ostatnie wydawnictwo nagrane we współpracy z stuttgarcką Orkiestrą Kameralną i fagocistą Matthiasem Ráczem zawiera utwory Françaix, Tomasiego, Joliveta i Villa-Lobosa i spotkało się z dużym uznaniem krytyków.


Jego występy w operze również spotkały się z dużym uznaniem, a krytycy nazywają go “dyrygentem śpiewaków par excellence”. Ostatnio wielkim zainteresowaniem cieszyło się wykonanie Wesela Figara w tyrolskim Teatrze Miejskim w Innsbrucku zimą 2016/17. Dyrygent czuje się szczególnie blisko związany z twórczością Mozarta, ale od czasów, gdy był pierwszym kapelmistrzem Musiktheater im Revier Geselkirchen, rozwinął również szeroki repertuar teatralny, obejmujący dzieła od Flavio Handla i Lamenti Monteverdiego do Aidy Verdiego, Manon Lescaut Pucciniego, Wesołych kumoszek z Windsoru Nicolaia i Fausta Gounoda.


Klumpp regularnie występuje również w podwójnej roli dyrygenta i prowadzącego, aby zachęcić publiczność do kontaktu z muzyką. Jest przekonany, że “w dzisiejszych czasach musimy pokazać drogę do tego, co tak bardzo kochamy – przekroczyć ustalone granice”. Filozofię tę realizuje również na Festiwalu Letniej Akademii Muzycznej w Hundisburgu w niemieckim landzie Saksonia-Anhalt, którego w 2013 roku został mianowany dyrektorem artystycznym. Tutaj dyrygent i jego zespół tworzą wyjątkowe wspomnienia muzyczne z dala od ośrodków kultury.