Brak opisu obrazka
31 maja 2024, piątek | 19:00
Czy Elsner mówił po francusku?

Bilety:
Normalny – 50 zł
Ulgowy – 40 zł

Paweł Knebel – fagot

Elsner Ensemble

Andrzej Krawiec – skrzypce

Beata Wołczyk – skrzypce

Dariusz Wołczyk – altówka

Mirosław Makowski – wiolonczela

Civan Firat Korkmaz – kontrabas


W programie:

Józef Elsner – Kwartet smyczkowy nr 2 op. 8 (14′)

François Devienne – Kwartet fagotowy nr 1 C-dur op. 73 (16′)

Józef Elsner – Kwartet smyczkowy nr 3 op. 8 (17’)

Jean Françaix – Divertissement (10’)


Za nami już pięć sezonów koncertów kameralnych. Zimą 2018 roku zadaliśmy sobie kilka pytań: co z tymi melomanami, którzy szukają odmiany? Którzy – raz na jakiś czas – chcieliby doświadczyć bardziej intymnej atmosfery koncertu; w mniejszym wolumenie dźwięku, niczym w szepcie, odnaleźć tę szczególną intensywność emocji? A co z tymi, którzy nie najlepiej czują się na dużych zgromadzeniach i z tego powodu preferują muzyczne seanse z filiżanką herbaty lub kieliszkiem wina na własnej kanapie? Reszta potoczyła się lawinowo, bo (dość dobrze już znana i doceniana przez publiczność) koncepcja cyklu FO Kameralnie zrodziła się właściwie w jednej chwili.


Kolejną odsłonę cyklu klamrą zepną kwintety fortepianowe: w obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa – utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów. To nie jedyne evergreeny 72. Sezonu Artystycznego; w programie znalazło się także miejsce dla Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.


 


Brak opisu obrazkaPaweł Knebel – fagot


Naukę gry na fagocie rozpoczął w 1994 roku w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie mgr Zbigniewa Stolarza.


W 2000 roku, artysta rozpoczął studia na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Zygmunta Tlatlika, które ukończył w 2005 roku. Jest finalistą I Międzynarodowego Konkursu fagotowego im. Carla Marii von Webera we Wrocławiu /2004/ oraz półfinalistą Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi /2006/.


Paweł Knebel brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Marka Engelharda oraz Oscara Bohorqueza. Od 2006 roku jest związany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej na stanowisku fagocisty solisty, z którą brał udział w licznych nagraniach oraz współpracował z wybitnymi dyrygentami.


W 2014 roku, Paweł Knebel wystąpił z Filharmonikami Opolskimi jako solista, wykonując Koncert fagotowy F-dur op. 75 Carla Marii von Webera na IX Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. C. M. Webera w Pokoju. Wystąpił również z Filharmonikami Opolskimi jako solista wykonując w 2015 roku partię fagotu w Symfonii koncertującej Es-dur Kr297b a w 2018 roku w Koncercie fagotowym Wolfganga Amadeusa Mozarta.


Ankieta:


Moje ulubione miejsce na ziemi to

Mój dom.


Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

Pewnie konstruktorem, inżynierem.


Za największy sukces artystyczny uważam

Praca w Filharmonii Opolskiej oraz możliwość występowania jako solista z tą orkiestrą.


Człowiek, którego podziwiam

Podziwiam moje dzieci, rodziców i żonę.


Co lubię czytać

Stephena Kinga, Ericha Marię Remarque’a oraz książki o tematyce wojennej.


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

V Symfonia L. van Beethovena oraz koncerty fagotowe C.M. von Webera, W.A. Mozarta i J.N. Hummla.


 


Brak opisu obrazka


Andrzej Krawiec – skrzypce


Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza. Współpracował z kilkoma orkiestrami w Europie, m.in. Orquesta Sinfonica Ciudad de Oviedo (Hiszpania), Orquesta Do Norte (Portugalia), Interworld Production Orchestra (Niemcy). Od 2003 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.

Prowadzi również ożywioną działalność koncertową jako solista. Występował w kraju i za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, jest stałym gościem festiwalu Un aire de Pologne”w Dieppe (Francja). Jako muzyk-kameralista jest związany głównie z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej, z którą koncertował w Europie i Ameryce Południowej oraz z Kwartetem Smyczkowym (Sao Paulo, Brazylia) i Kwintetem Fortepianowym (Niemcy, Austria, Rumunia, Chiny – EXPO 2010-Szanghaj).

Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej pod batutą Bogusława Dawidowa nagrał płytę Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.


 


Brak opisu obrazka


Beata Wołczyk – skrzypce


Studia w zakresie gry na skrzypcach ukończyła w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Wiktora Kuzniecowa. Technikę gry skrzypcowej doskonaliła u profesorów T. Wrońskiego, S. Hajzera i M. Rezler.

Została zaangażowana przez Paula Kantschiedera do Mazurskiej Orkiestry Filharmonicznej, z którą koncertowała w Austrii i Niemczech oraz nagrała kilka płyt CD. Współpracowała z zespołem Opera Polska pod kierownictwem Marka Tracza, z którym odbyła tournée po Europie (m.in. Niemcy, Francja, Norwegia, Hiszpania, Dania, Belgia, Portugalia). Z zespołem Polish Ensemble koncertowała po Niemczech i Australii.

Pracowała w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu na stanowisku koncertmistrza, jednocześnie współpracując z innymi orkiestrami tj. NFM, Filharmonia Świętokrzyska, Opolska, Jeleniogórska, Kaliska.

Jest założycielką kwartetu smyczkowego Millenium, z którym nagrała płytę z muzyką George’a Gershwina. Współpracuje również z zespołem Party Symphonie Orchestra, który koncertuje w Niemczech.

Obecnie związana jest z Teatrem Muzycznym Capitol na stanowisku koncertmistrza. Również jako dyrygent w tym teatrze poprowadziła spektakle: Nine, Trzej Muszkieterowie, Blaszany Bębenek, Frankenstein.

Z jej inicjatywy powstał kwartet smyczkowy Capitol, z którym wielokrotnie wystąpiła w PPA, grając koncerty galowe i finałowe z wieloma artystami polskiej i zagranicznej sceny. Współpracuje także z kwartetem Elsner Ensemble, z którym nagrała płytę.

Współzałożycielka zespołu Baśniowe Skrzypotrąby, z którym wraz z Emose Katarzyną Uhunmwangho nagrała dwie płyty. Na 40. Przeglądzie PPA otrzymała Tukana, nagrodę publiczności za projekt Szlama i Baśniowe Skrzypotrąby.

Wspiera inicjatywy lokalne na rzecz integracji społecznej.


 


Brak opisu obrazka


 


Dariusz Wołczyk – altówka


Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie altówki prof. Konstantego Poźniaka.  Praca artystyczna Dariusza Wołczyka opiera się na szerokiej współpracy z wieloma wybitnymi muzykami i orkiestrami symfonicznymi. Był koncertmistrzem we Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum i przez dwadzieścia lat pełnił również tę funkcję w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Prowadził grupę altówek w  Narodowej Operze we Wrocławiu i Mazurskiej Orkiestrze Symfonicznej. Od wielu lat stale współpracuje z Teatrem Capitol we Wrocławiu oraz z Orkiestrą Kameralną Wratislavia. Wielokrotnie odbywał światowe trasy koncertowe, grając w Chinach, USA, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, na Alasce oraz niemal  w całej Europie. Dariusz Wołczyk  oprócz muzyki symfonicznej zajmuje się również muzyką kameralną, grając recitale i koncerty kameralne w Polsce i poza jej granicami. Współpracuje z kwartetem Capitol, Karol Lipiński Ensemble i Elsner Kwartet.


W swoim dorobku artysta posiada wile nagrań muzyki  kameralnej i symfonicznej, obejmujące muzykę klasyczną, współczesną i polską.


Od 2009 roku z powodzeniem pełni funkcję prowadzącego grupę altówek w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera.