Brak opisu obrazka
28 stycznia 2022, piątek | 19:00
Geografia muzyki
STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Drodzy Melomani,


Ze smutkiem informujemy, że z przyczyn niezależnych od Filharmonii, najbliższy koncert nie odbędzie się w planowanym terminie (28.01.2022).

Nowy termin wydarzenia to piątek, 21 października 2022, godz. 19:00.


Posiadane przez Państwa bilety zachowują ważność. Jeśli jednak nowy termin Państwu nie odpowiada, można dokonać ich zwrotu:

– z biletami zakupionymi stacjonarnie należy zgłosić się do kasy FO między środą a piątkiem w godzinach 12-19;

– w sprawie tych zakupionych przez internet prosimy o kontakt mailowy pod adresem kasa@filharmonia.opole.pl


 


 


Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Lidia Baich – skrzypce

Kristjan Järvi – dyrygent


W programie:

Kristjan JärviNordic Escapes:

Runic Prayer (4’)

Kirbu Epiphany (3’)

Nebula (11’)

Aurora (9’)

Philip GlassAguas da Amazonia (52’)


Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.


O repertuarze:

Ten koncert niewątpliwie będzie wydarzeniem sezonu. Opolskich Filharmoników poprowadzi Kristjan Järvi, jedna z największych osobistości w całym świecie dźwięków. Järvi to współczesny człowiek renesansu – jest dyrygentem, kompozytorem i producentem, który przeciwstawia się muzycznej ortodoksji. W przeszłości był szefem orkiestr w Wiedniu, Bazylei czy Lipsku, a obecnie prowadzi własne zespoły, z którymi – za sprawą szczególnych więzi estetycznych – realizuje swoje pionierskie idee. Mimo że nagrał ponad sześćdziesiąt płyt, wydany w 2020 roku album Nordic Escapes jest pierwszym w całości poświęconym autorskim kompozycjom Kristjana i jego holistycznemu spojrzeniu na człowieka w relacji ze sztuką. W czterech utworach, które zaprezentuje wraz Orkiestrą, porusza tematy takie jak natura, kosmos i pragnienie ucieczki na północ, które może stanowić remedium na problemy współczesnego społeczeństwa. W muzyce tworzonej przez Järviego wyraźnie słychać fascynację amerykańskim (Estończyk zresztą spędził dzieciństwo w USA) minimalizmem. Nic więc dziwnego, że drugą część wieczoru wypełni dziesięcioczęściowa suita Aguas da Amazonia autorstwa Philipa Glassa. Każdy z płynnie (sic!) łączących się ze sobą fragmentów obrazuje jeden z dopływów największej rzeki świata. Ta muzyka faktycznie jest jak woda: ruchliwa – ale powtarzalna, porywająca i kojąca zarazem.


A to ciekawostka!

Philip Glass międzynarodową sławę jako kompozytor zyskał w latach siedemdziesiątych XX wieku. Za jeden z jego największych sukcesów twórczych uważana jest opera o intrygującym tytule Einstein on the Beach (Einstein na plaży). Chociaż dzieło Glassa doczekało się premiery m.in. na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, utrzymywał się on w tym czasie z pracy hydraulika i taksówkarza. Sytuacja finansowa dopiero w latach osiemdziesiątych pozwoliła Glassowi na poświęcenie się wyłącznie działalności kompozytorskiej.


 



Brak opisu obrazka

fot. Lena Nesic


Lidia Baich – skrzypce


Jest uważana za jedną z najbardziej wszechstronnych skrzypaczek naszych czasów. Swoimi przejmującymi i dogłębnymi interpretacjami porusza słuchaczy na całym świecie. Austriaczka urodzona w Sankt Petersburgu, swoje pierwsze lekcje gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 4 lat, ucząc się od swojego dziadka. Naukę kontynuowała u prof. Borisa Kuschnira w Wiedniu. W wieku 8 lat odniosła swój pierwszy sukces wygrywając międzynarodowy konkurs, który zapoczątkował pasmo głównych nagród na kolejnych festiwalach. W wieku 16 lat, jej muzyczne osiągnięcia zostały ukoronowane Grand Prix na konkursie Eurowizji oraz nagrodą European Musician of the Year przyznaną przez Lorda Yehudi Menuhina.


Lidia Baich wstępuje w solowych recitalach, jak również jako solistka z orkiestrami w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie. Podczas licznych tournée występowała w Europie, Azji, Ameryce Południowej, USA, RPA, Rosji i Indiach.  Współpracowała z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Adam Fischer, Vladimir, Fedoseyev, Yuri Temirkanov, Jukka-Pekka Saraste, Kristjan Järvi, Bertrand de Billy czy Jakov Kreizberg, z towarzyszeniem takich renomowanych orkiestr jak: New York Philharmonic, St. Petersburg Philharmonic, Tokyo Philharmonic, NHK Orchestra, Berliner Symphoniker, Bavarian Radio Orchestra, Wiener Symphoniker, Orchester National de France, Orchestra Arturo Toscanini, Malaysia Philharmonic oraz Camerata Salzburg. Jako pasjonatka muzyki kameralnej, Baich występuje w zespołach kameralnych współpracując z uznanymi kameralistami, takimi jak: Helmut  Deutsch, Nobuko Imai, Alexander Knyazev, Aleksey Igudesman, Hyung-Ki Joo, Boris Giltburg oraz muzykami wchodzącymi w skład Vienna Philharmonic, the Vienna Brahms Trio i in. Lidia Baich występowała na festiwalach: Wiener Festwochen, the Salzburg Festival, the Dubrovnik Festival, the Moritzburg Festival, the Jerusalem Chamber Music Festival, and the Johannesburg Mozart Festival. Wystąpiła także podczas 10. edycji koncertów z cyklu Pavarotti and Friends w Modenie we Włoszech. Swoją muzyczną i artystyczną wszechstronność artystka potwierdza współpracując przy różnych produkcjach z teatrem operowym Komische Oper Berlin oraz z State Ballet Berlin. Lidia Baich współpracuje z operowymi śpiewakami takimi jak Elina Garanca, Erwin Schrott, a także ze swoim mężem Andreasem Schagerem występując w Berlin State Opera, Vienna State Opera oraz Bolshoi Theater Moscow. Nagrania płytowe Lidii Baich ukazują się nakładem wydawnictwa Deutsche Grammophon. Lidia Baich była także jurorem na międzynarodowych konkursach skrzypcowych tj. Menuhin i Eurovision Competition. Artystka piastuje stanowisko profesora na uniwersytecie Music and Art University w Wiedniu. Współpracuje z różnymi organizacjami i fundacjami promującymi młodych muzyków i pomaga im w zdobywaniu stypendiów wspierających ich rozwój.


Lidia Baich gra na skrzypcach Jean Baptiste Vuillaume z 1860 roku.


Ankieta:


Moje ulubione miejsce na ziemi to


Dom!

Przebywanie nad morzem.

Wyjątkowe miejsce w lesie, gdzie medytuję.


Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym


historykiem, weterynarzem, adwokatem lub baletnicą.


Za największy sukces artystyczny uważam


Dla mnie osobiście: umiejętność cieszenia się sukcesami innych.


Człowiek, którego podziwiam


mój mąż i moi synowie.

Wśród artystów: Richard Wagner, Friedrich Schiller, Piotr Czajkowski i Tizian.


Co lubię czytać


Jako nastolatka bardzo dużo czytałam, głównie klasyczną literaturę z epoki antycznej i XVIII-XX wieku.

Aktualnie lubię (ponownie) wiersze, m.in.: Rainera Marii Rilke czy Aleksandra Puszkina. Są dla mnie świetnym źródłem inspiracji!


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna


Romeo i Julia S. Prokofiewa, Lohengrin R. Wagnera, wszystkie symfonie i Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, utwory zespołu Queen, piosenki Franka Sinatry, Electro Swing i wiele innych.


 


Brak opisu obrazka

fot. Siiri Kumari


Kristjan Järvi – dyrygent


Kristjan Järvi żyje i oddycha muzyką i wykorzystuje jej moc do tego by tworzyć przestrzeń, gdzie wszystko jest możliwe. Kristjan Järvi realizuje swoje pionierskie pomysły jako dyrygent, producent, kompozytor i aranżer – do wszystkiego podchodząc z kreatywną przedsiębiorczością. Prowadzi także swoją własną firmę producencką Sunbeam Productions.


„Kristjan Järvi cieszy się reputacją jednego z najbardziej uzdolnionych i innowacyjnych twórców programowych na scenie muzyki klasycznej” – Reuters. Jako dyrygent, doskonale czuje się na dużych międzynarodowych scenach, dyrygując dziełami wielkich twórców muzyki klasycznej od Wagnera po Czajkowskiego, jak również od Steve Reicha po Radiohead, a także tworzy oryginalne produkcje bez podziałów na gatunki muzyczne.


Kristjan Järvi stworzył swój własny unikalny dźwięk wraz z nowojorskim zespołem klasyczno-hip-hoppowo-jazzowym Absolute Ensemble, z orkiestrą Baltic Sea Philharmonic oraz z własnym zespołem Nordic Pulse. Wraz z zespołem Sunbeam Productions Kristjan kształtuje swoje życie artystyczne oraz przenosi środki wyrazu artystycznego na wyższy poziom m.in. tworząc nowy paradygmat wielosensorycznych występów Xperiences. Pod koniec 2020 roku Kristjan założył nową wytwórnię płytową nEscapes. Oprócz internetowej dystrybucji muzyki, oferuje ona także swój własny nEscapes’owy język dla artystów, jako nowy format odtwarzania.


Poza własnymi produkcjami, Kristjan Järvi współpracuje na arenie międzynarodowej z takimi wyjątkowymi artystami jak reżyser Tom Tykwer (ścieżka dźwiękowa do serialu Babylon Berlin) oraz z takimi artystami jak MUM, Bryce Dessner (The National), Hauschka, Robot Koch oraz Max Richter. Występował także w filmie dokumentalnym Bastille Re-Orchestrated dostępnym na Amazon Prime.


Jako kompozytor i producent Kristjan podpisał kontrakt na wyłączność z wytwórnią BMG Music w kategorii współczesne nagrania. Jego najnowszy album nosi tytuł Nordic Escapes.


Ankieta


Moje ulubione miejsce na ziemi to


miejsce przed kominkiem, gdy na zewnątrz jest mróz.


Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym


astronomem.


Za największy sukces artystyczny uważam


nagranie ostatniego albumu z Joe Zawinulem.


Człowiek, którego podziwiam


mój Ojciec.


Co lubię czytać


krótkie teksty.


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna


moja kompozycja Kirbu Epiphany, która przenosi mnie do mojego dzieciństwa, do którego stale powracam aby na nowo uświadomić sobie, jak proste i piękne jest życie w jego prawdziwej istocie.



Współpraca redakcyjna:


Brak opisu obrazka