Brak opisu obrazka
25 października 2024, piątek | 19:00
Giganci muzyki filmowej – Franz Waxman

Strefa I – 65 zł, 55 zł 
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

 

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Tomasz Tomaszewski – skrzypce

Adam Tomaszewski – fortepian

Scott Lawton – dyrygent

Tomasz Raczek – prowadzenie koncertu


W programie utwory Franza Waxmana:

Uwertura z filmu Taras Bulba

Rapsodia na fortepian i orkiestrę z filmu The Paradine Case (Akt oskarżenia)

Café Waltzes z filmu Hotel Berlin

Fantazja Tristan i Izolda na skrzypce, fortepian i orkiestrę

Suita z filmu Rear Window (Okno na podwórze)

Suita z filmu Die Braut von Frankenstein (Narzeczona Frankensteina)

Suita z filmu Sunset Boulevard (Bulwar Zachodzącego Słońca)


Brak opisu obrazka


Brak opisu obrazka


Zrealizowano z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej


Spotkania z muzyką filmową można nazwać przeciwstawnym doświadczeniem. Zamiast, jak zazwyczaj, skupiać się na obrazie, odwracamy naszą percepcję ku dźwiękom. Muzyka tworzy przed nami zupełnie inne kadry, niekiedy głębsze i bardziej poruszające niż te, które znamy z ekranu. To jakby najpierw zanurzyć się w książce, a dopiero potem obejrzeć jej ekranizację. Pod batutą maestro Scotta Lawtona Orkiestra Filharmonii Opolskiej zaprezentuje program wypełniony muzyką Franza Waxmana. Wieczór poprowadzi Tomasz Raczek, a na scenie wystąpią wybitni soliści: Tomasz Tomaszewski na skrzypcach oraz Adam Tomaszewski przy fortepianie.


Stop klatka #1

Koncert rozpocznie się od majestatycznej Uwertury z Taras Bulba, która natychmiast wciągnie nas w wir patetycznej narracji. Dźwięki orkiestry rozbrzmiewają niczym otwierająca scena epickiego filmu, przenosząc nas na rozległe, dzikie stepy Ukrainy, gdzie walka i odwaga stają się jednością. Triumfalne tony przypominają o losach legendarnego kozackiego bohatera, a każda nuta to zatrzymana w kadrze chwila – pełna dramatyzmu i dumy.


Stop klatka #2

Następnie, za sprawą Rapsodii na fortepian i orkiestrę z filmu The Paradine Case, przeniesiemy się w świat legendarnych filmów Alfreda Hitchcocka. Pianista Adam Tomaszewski, niczym protagonista balansujący na krawędzi losu, wprowadzi nas w labirynt lirycznych emocji i narastającego napięcia. Każda fraza staje się filmową sekwencją, pełną dramatyzmu i niedopowiedzeń, prowadząc nas krok po kroku do rozwiązania, które wciąż wydaje się nieuchwytne – jak finał, na który w napięciu czekamy.


Stop klatka #3

Cóż to byłoby za spotkanie z muzyką filmową Franza Waxmana bez lirycznych dźwięków Café Waltzes z Hotelu Berlin? Za sprawą tej kompozycji przenosimy się do eleganckiej kawiarni, gdzie każdy dźwięk jest jak delikatny obrót w rytmie walca. Muzyka maluje obrazy dawnej Europy, pełnej subtelnych detali.


Stop klatka #4

Każda symfonia ma swój punkt kulminacyjny – podobnie jak muzyczno-filmowa opowieść Franza Waxmana osiąga swoje apogeum w Fantazji Tristan i Izolda. Tym, którym bohaterowie Tristan i Izolda kojarzą się z dziełami Wagnera, przyznajemy rację. Waxman korzysta bowiem z cytatów, nastrojowości i emocjonalności charakterystycznej dla Wagnera. W waxmanowskiej fantazji nie zabraknie też tak charakterystycznego i symbolicznego dla historii muzyki akordu tristanowskiego, będącego kluczowym elementem tonalnym. Symbolizuje on napięcie, tęsknotę i nierozwiązane pragnienia, które dominują w relacji między Tristanem a Izoldą.


Stop klatka #5

Mroczny świat suity z Rear Window wyjawi się w piątej klatce tej filmowo-muzycznej opowieści. To kolejny przejaw współpracy Alfreda Hitchcocka z Franzem Waxmanem. Muzyka stopniowo odsłania przed nami sekrety ukryte za zasłoniętym oknem, a dźwięki pulsują niczym oddech głównego bohatera, obserwującego świat z niepokojem i niepewnością. Wykorzystanie naturalnych dźwięków i muzyki otoczenia tworzy poczucie realizmu, które idealnie współgra z miejscem akcji filmu – zatłoczonym kompleksem mieszkaniowym w Nowym Jorku.


Stop klatka #6

Suita z Die Braut von Frankenstein przenosi nas w świat pełen napięcia i niepokoju. Muzyka oddaje burzliwe emocje towarzyszące tragicznej historii stworzenia potwora. Każdy dźwięk odzwierciedla dramat miłości i odrzucenia, tworząc atmosferę grozy. Orkiestra buduje napięcie, a wznoszące się frazy podkreślają narastający lęk bohaterów. Waxman mistrzowsko oddaje wewnętrzny konflikt postaci, a mroczne brzmienia prowadzą nas przez psychologiczne zakamarki tej historii.


Stop klatka #7

Wieczór zakończy się suitą z Sunset Boulevard, muzyczną opowieścią o blasku Hollywood i upadku jego gwiazd. Waxman doskonale uchwycił kontrast między świetnością a tragicznym końcem kariery Normy Desmond. Melancholijne motywy podkreślają niespełnione ambicje i rozczarowania, które towarzyszą bohaterce. Każdy dźwięk niesie poczucie utraconych marzeń i nieuchronnego przemijania, tworząc przejmujący finał tej filmowo-muzycznej podróży.


Choć ta muzyczna podróż składa się z różnych „klatek filmowych”, całość splata pewna harmonijna logika, która zbliża się do symfonii – opowieści pełnej emocji, kulminacji i chwil refleksji. Od dramatycznej uwertury po chwile ukojenia w rytmie walca, aż po finał pełen melancholii. Symfonia ta, jak bieg wydarzeń w filmie, prowadzi nas od sceny do sceny, zamykając wszystko w jednej, niezapomnianej muzyczno-filmowej historii.


 


Brak opisu obrazka


Tomasz Tomaszewski – skrzypce


Początki wykształcenia muzycznego w PSM w Opolu. Średnią Szkołę Muzyczną w Opolu ukończył z wyróżnieniem w roku 1969 w klasie Danuty Sujaty.Dalej studiował w klasie Prof.Tadeusza Wrońskiego i Doc.Stanisława Kawalli w Akademii Muzycznej w Warszawie.Dyplom magisterski 1976.W latach 1974 do 1979 uczestniczył w rozmaitych kursach muzycznych pracując z O.Krysą, B.Drużyninem,W.Marschnerem,J.Fournierem,

H.Szeryngiem.

W 1979roku dzięki stypendium Ministerstwa Kultury wyjechał na roczne studia podyplomowe do Leningradu gdzie studiował w klasie skrzypiec prof.Borysa Gutnikowa oraz klasie kameralnej Prof.Tamary Fidler.Od roku 1980 z przerwami do roku 1982

pracował znowu pod kierunkiem Prof.Marschnera we Freiburgu.

W 1970 roku ,w czasie studiów w Warszawie został członkiem Orkiestry Kameralnej “Con moto ma cantabile”a potem od 1971 do 1976 był członkiem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcja Karola Teutscha.Z orkiestrą tą występował – również jako solista w wielu krajach Europy, w USA i w Japonii.

Od 1975 r do 1979 r.był członkiem a potem koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka z którą występował także jako solista.

Od 1974 do 1979 r.był drugim skrzypkiem Kwartetu Polskiego,który w 1975 zdobył I nagrodę na Konkursie w Belgradzie oraz III nagrodę na konkursie ARD w Monachium w 1976 r.

Od 1980 roku mieszka w Niemczech.Od grudnia 1980 do czerwca 1981 był koncertmistrzem Orkiestry w Baden – Baden.W 1981 był członkiem Orkiestry National Theater w Mannheim.

Od sierpnia 1982 do dzisiaj zajmuje stanowisko 1 koncertmistrza Orkiestry Deutsche Oper Berlin.

Od października 1983 jest docentem Hochschule der Künste Berlin – od 2002 roku z tytułem Profesora.

Jako koncertmistrz DOB a także gościnnie innych orkiestr grał pod dyrekcją wielu sławnych dyrygentów takich jak : Barenboim, Sinopoli,Stein,Rattle,Tielemann, Viotti,Frübeck de Burgos,Bertini,Barszaj,Mariner,Hoogwod,Abbado,Gergiev i inni.


T.T. prowadzi ożywiona działalność jako solista i kameralista.W ciągu ostatnich 35 lat swojej muzycznej kariery działał w rozmaitych formacjach :

–  jako  wieloletni członek a także jako solista orkiestry kameralnej

” PHILHARMONISCHE STREICHER SOLISTEN”

– “ARTE QUARTETT BERLIN”

–  zespołu “D’AL SOLO AL TUTTI”

– “DEBUSSY ENSEMBLE BERLIN”

– “STRADIVARI SEXTETT HABISREUTINGER”

– “EUROPEAN FINE ARTS TRIO”

– jako założyciel i prymariusz POLISH STRING QUARTET  Deutsche Oper Berlin

– jako założyciel i kierownik artystyczny orkiestry kameralnej :

“KAMMERSOLISTEN  DER DEUTSCHEN  OPER BERLIN”

– jako założyciel i Steh Geiger “SALON ORCHESTER DER DEUTSCHEN OPER BERLIN”

– jako koncertmistrz i Doradca  Artystyczny Orkiestry “BALTIC NEOPOLIS”


Jako kameralista współpracował z pianistami: Bruno Canino,Fabio Bidinim, François Kilianem,Jerzym  Tosikiem – Warszawiakiem,Alicją  Paletą – Bugaj,Eleną Nogaevą, Ewą Tomaszewską,Mają Nosowską,Elzbietą Neumann.


Tomasz Tomaszewski jest Inicjatorem i Dyrektorem Artystycznym działajacego od 2002 roku Festiwalu “ŚLĄSKIE LATO MUZYCZNE”

Jest też prezydentem założonego w 2000 roku w Berlinie INTERNATIONALE  BEETHOVEN GESELLSCHAFT oraz założycielem i prezesem zarządu

EUROPEJSKIEGO FORUM MUZYKI POLSKIEJ w Berlinie.

Tomasz Tomaszewski jest też Dyrektorem i przewodniczącym Jury MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU MUZYKI KAMERALNEJ IM.LUDWIGA VAN BEETHOVENA, który od 2015 odbywa się co dwa lata w EUROPEJSKIM CENTRUM MUZYKI KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W LUSŁAWICACH.


Tomasz Tomaszewski jest dwukrotnym zdobywca nagrody fonograficznej “FRYDERYK”

– w 2001 roku za nagrania triów fortepianowych Chopina i Debussego

z  EUROPEAN FINE ARTS TRIO”

– jako dyrygent i solista za nagrania muzyki Pawła Łukaszewskiego i Mikołaja Góreckiego

z  BALTIC NEOPOLIS  ORCHESTRA


W 1998 r Tomasz Tomaszewski za wybitne osiągnięcia artystyczne i rozpowszechnianie kultury polskiej za granicą otrzymał z rąk prezydenta RP Złoty Krzyż Zasługi.

W tym samym roku otrzymał też od berlińskiego Kultur Senatora tytuł Kammervirtuose.

Tomasz Tomaszewski jest Honorowym Obywatelem miasta Opola i miasta Tortorici na Sycylii.


 


Brak opisu obrazka


Adam Tomaszewski – fortepian


Rozpoczął naukę gry na fortepianie w bardzo młodym wieku. Studiował w klasie Prof. Fabio Bidiniego, najpierw w Instytucie Juliusa Sterna na Universität der Künste Berlin, potem w Musikhochschule Hanns Eisler. Studiował także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w klasie Janusza Olejniczaka. Adam Tomaszewski uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, ucząc się pod kierunkiem Andrzeja Jasińskiego, Pavla Gavrilova, Aleksandera Maltera, Eugena Indica, Christiana Beldiego, Alicji Palety-Bugaj i Karla-Heinza Kämmerling.


Adam jest laureatem wielu konkursów pianistycznych. W 2003 był finalistą II Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów w Głubczycach. Od roku 2002 był wielokrotnie nagradzany zarówno jako solista jak i kameralista na Ogólnoniemieckim Konkursie Jugend Musiziert. W 2005 roku zdobył pierwszą nagrodę na konkursie pianistycznym w Berlinie i drugą nagrodę na ogólnoniemieckim konkursie w Erlangen. W 2007 otrzymał na tym Konkursie także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego – „Subita” Witolda Lutosławskiego. W roku 2009 otrzymał pierwszą nagrodę z najwyższą punktacją oraz nagrodę Eduard-Söring-Preis Fundacji Deutches Musikleben, a także nagrodę specjalną miasta Erlangen podczas konkursu Bundeswettbewerb Jugend Musiziert. Umożliwiło mu to spektakularny debiut w ramach FestiwaluYoung Euro Classic w Berlińskim Konzerthausie. W 2009 występował także na prestiżowym Festiwalu Kissinger Sommer oraz na Tag Der Talente w Berlinie. W 2010 roku Adam Tomaszewski debiutował jako solista w Berlińskiej Filharmonii wraz z Orkiestrą Symfoniczną Hohenfelsa, wykonując Koncert fortepianowy a-moll Edwarda Griega. Znakomite przyjęcie zaowocowało wykonaniem z tą samą orkiestrą w roku następnym II Koncertu Fortepianowego Sergiusza Rachmaninowa.


W 2017 roku wystąpił razem z orkiestrą kameralną Leopoldinum na rozpoczęciu Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku. Adam Tomaszewski prowadzi ożywioną działalność jako solista i kameralista, występując w Niemczech, Polsce, Włoszech, Hiszpanii, Francji i Belgii. Jest stypendystą Deutscher Musikrat, Europejskiego Forum Muzyki Polskiej, Międzynarodowego Towarzystwa Beethovenowskiego w Berlinie. Razem z Simonem Zhu zdobył Grand Prix na VI Turnieju Muzyki Kameralnej w Bydgoszczy, otrzymując jednocześnie możliwość nagrania wspólnej płyty. Muzycy koncertowali również na Festiwalu Summer Classic w Kopenhadze.


W 2021 roku Adam Tomaszewski, wraz z Krzysztofem Polonkiem, zainaugurował Śląski Festiwal Muzyczny w Opolu.


 


Brak opisu obrazka


Scott Lawton – dyrygent


Amerykański dyrygent i pianista mieszkający w Niemczech. Jest jednym z najbardziej wszechstronnych aktywnych dyrygentów orkiestrowych, znającym się na różnych gatunkach, takich jak muzyka klasyczna, jazz i muzyka świata.

Lawton pełni funkcję głównego dyrygenta Deutsches Filmorchester Babelsberg w Poczdamie od 1999 roku. Jego działania z Filmorchester obejmują występy w filmach niemych, nagrania studyjne do produkcji filmowych i telewizyjnych oraz koncerty orkiestrowe. Przed rozpoczęciem pracy z Filmorchester był dyrygentem etatowym w operach w Saarbrücken, Bielefeld i Trewirze. Prowadził również główne produkcje muzyczne Upiór w operze, Les Misérables, Chicago i 42nd St w Wiedniu. W Wiener Kammeroper dyrygował produkcjami Wesela Figara i Rigoletto

Jako zwolennik projektów symfonicznych łączących różne gatunki, ściśle współpracował z Omarą Portuondo i Buena Vista Social Club, Udo Lindenbergiem i Jonem Lordem. Z programem symfonicznym „Moment of Glory” Scorpions odbył tournée po Rosji i krajach bałtyckich.

Jako dyrygent gościnny prowadził Kölner Rundfunkorchester, Gürzenich Orchester Köln, Wuppertal Sinfonie Orchester, Saarländisches Staatsorchester, Meininger Hofkapelle, Orchestre of Ludwigsburger Schlossfestspiele i Brandenburgisches Staatsorchester.

Od 2000 roku wraz z Berlińską Orkiestrą Symfoniczną prowadzi coroczne występy muzyki filmowej, na które bilety są wyprzedane.

Lawton prowadził premierowe wykonania dzieł orkiestrowych Franza Waxmana (rekonstrukcja oryginalnej muzyki do filmu Liliom), Sir Malcolma Arnolda („Ballada na fortepian i orkiestrę” ze Stolen Face) i Ashley Irwin (nowa ścieżka dźwiękowa na żywo do The Lodger Hitchcocka).

Studia uniwersyteckie zakończyły się uzyskaniem dyplomów w Oberlin Conservatory i na Uniwersytecie w Cincinnati.

Brak opisu obrazka


Tomasz Raczek – prowadzenie koncertu


Krytyk filmowy i youtuber (prowadzi własny kanał wideorecenzji filmowych nagrodzony statuetką BEST STREAM AWARDS 2023), autor audycji RACZEK MOVIE w Radiu Nowy Świat i ZEROEKRANOWE w Kanale Zero. Wcześniej m.in. kierownik literacki Zespołu Filmowego Oko, redaktor naczelny polskiej edycji PLAYBOYA i miesięcznika FILM, dyrektor kanałów telewizyjnych nfilmHD oraz wicedyrektor TVP2. Razem z Zygmuntem Kałużyńskim stworzył nadawany przez kilkanaście lat cykl filmowy Perły z lamusa w TVP2. Autor 17 książek o filmie i telewizji, w tym m.in. Kinopassana czyli sztuka oglądania filmów, Perła z lamusem i Ekran w proszku oraz 3 albumów płytowych z muzyką filmową. Laureat Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego, Wiktora, Nagrody PISF za popularyzowanie filmu w telewizji oraz właściciel tytułu „Mistrz Mowy Polskiej”.


 


Materiały własne artystów