Brak opisu obrazka
5 kwietnia 2024, piątek | 19:00
Koncert dyplomantów PSM w Opolu

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Brak opisu obrazka


Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Miłosz Kula – dyrygent


Brak opisu obrazka


Program:


Fryderyk Chopin (1810–1849)

II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, część I: Maestoso

wyk. Julia Kubica, klasa fortepianu prof. Celiny Hellerowej


Henryk Wieniawski (1835–1880)

II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22, część I: Allegro moderato

wyk. Julianna Jendrzej, klasa skrzypiec Ewy Andruszkiewicz


Georg Friedrich Händel (1685–1759)

Lascia ch’io pianga aria Almireny z II aktu opery Rinaldo HWV 7

wyk. Kinga Pietrucha, klasa śpiewu Agnieszki Mikoszy


Piotr Czajkowski (1840–1893)

Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 cz. I: Allegro moderato

Justyna Zaremba, klasa skrzypiec Barbary Zwolińskiej-Kobieli


***przerwa***


Herman Bellstedt (1858–1892)

Napoli – wariacje na temat pieśni neapolitańskiej Funiculi, Funicula

wyk. Szymon Kabela, klasa eufonium Haralda Powrósło


Cecile Chaminade (1858–1944)

Concertino na flet i orkiestrę op. 107

wyk. Julia Strąk, klasa fletu Małgorzaty Matuszczak


Camille Saint-Saëns (1835–1921)

I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33, część I: Allegro non troppo

wyk. Agata Magosz, klasa wiolonczeli Anny Tohl-Lantych


André Waignein (1942–2015)

Rapsodia na saksofon altowy i orkiestrę, część I

wyk. Jakub Piaskowski, klasa saksofonu Jacka Hornika


Leo Delibes (1836–1891)

Les filles de Cadix

wyk. Kinga Pietrucha, klasa śpiewu Agnieszki Mikoszy


Erik Morales (*1966)

Koncert na dwie trąbki część I: Boldly

wyk. Rafał Tomeczek i Jan Daniel, klasa trąbki Klaudiusza Lisonia


Richard Addinsell (1904–1977)

Koncert warszawski

wyk. Natasza Mroczek, klasa fortepianu Doroty Kaszkowiak


 


Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu to nie tylko duża placówka edukacyjna, licząca w tym momencie około 570 uczniów i zatrudniająca 100 nauczycieli. To także prężnie działające centrum kulturalne, regularnie współpracujące z opolskimi urzędami, instytucjami i placówkami oraz szkołami muzycznymi w Niemczech. Mieszkańcom miasta i Opolszczyzny, a także partnerskich miast i regionów za granicą szkoła oferuje koncerty na wysokim poziomie artystycznym, a uzdolnionej muzycznie młodzieży – konkursy o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Wizytówką PSM w Opolu są zwłaszcza duże zespoły instrumentalne i wokalne, takie jak choćby Orkiestra Symfoniczna i Kameralna, Chór Mieszany i Kameralny, Zespół Wokalny, Big-band czy powołana niedawno do życia Orkiestra Dęta. Edukacja w szkole ukierunkowana jest jednak przede wszystkim na indywidualny rozwój każdego ucznia, który w ciągu roku szkolnego ma wiele okazji, by prezentować się na scenie solo lub w małej obsadzie kameralnej. Ukoronowaniem tej pięknej choć niełatwej, bo wymagającej codziennych ćwiczeń drogi jest recital dyplomowy z udziałem publiczności. Na wybranych młodych artystów za ich wieloletni wysiłek czeka jednak nagroda szczególna. Jest nią udział w Koncercie Dyplomantów PSM w Opolu z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej – możliwy dzięki prawie siedemdziesięcioletniej współpracy szkoły z FO, która na mapie muzycznej Polski, ale chyba i w dużo szerszej skali stanowi prawdziwy ewenement.


Koncert Dyplomantów PSM w Opolu jest pewnie jedynym w kalendarzu koncertów abonamentowych FO niedopowiedzianym pod względem wykonawców i programu wydarzeniem, mimo że przygotowania do niego – pod troskliwym okiem pedagoga i w ścisłej współpracy z akompaniatorem – uczniowie rozpoczynają wystarczająco wcześnie. Rzecz w tym, że marzących o występie na profesjonalnej estradzie z Filharmonikami Opolskimi u boku jest zawsze więcej, niż na to pozwalają ramy czasowe koncertu. Dlatego solistów, a co za tym idzie – repertuar wieczoru 5 kwietnia 2024 poznać będzie można dopiero po ogłoszeniu wyników eliminacji, zaplanowanych przez szkołę w lutym. Już dziś wiadomo natomiast, że koncert będzie świętem ambitnych, wybitnie utalentowanych młodych ludzi, których debiut na scenie FO zdarza się tylko raz.


Katarzyna Kaczmarczyk


 


Brak opisu obrazka

fot. Michał Szymczak


Miłosz Kula


Dyrygent, muzykolog, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury, a także klarnetu. Równolegle ze studiami muzycznymi ukończył muzykologię na Uniwersytecie Wrocławskim. Jest zatrudniony we wrocławskiej Akademii Muzycznej na stanowisku adiunkta.


Posiada dwa stopnie doktora – artystyczny w zakresie dyrygentury (od września 2017, promotor: prof. Mirosław Jacek Błaszczyk) oraz naukowy w zakresie muzykologii (z wyróżnieniem, od listopada 2021, promotor prof. Remigiusz Pośpiech). Jest absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Placówkami Kultury prowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Był ponadto uczestnikiem projektu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Mistrzowie Dydaktyki” oraz Seminarium i Warsztatów Edytorstwa Muzycznego organizowanych przez PWM i NIFC. Brał udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Rafała J. Delekty, Jacka Kaspszyka, Colina Mettersa, Tadeusza Strugały oraz Alima Szacha.


Jest laureatem Nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta za rok 2022 przyznawanej przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Otrzymał ponadto nagrody i wyróżnienia na konkursach zespołów kameralnych w Szczecinie, Jaworze i Wrocławiu. Jest półfinalistą I Ogólnopolskiego Konkursu dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Był współzałożycielem oraz prezesem Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, z którą zrealizował szereg różnorodnych projektów orkiestrowych w kraju i za granicą.


Był chórzystą Chóru Filharmonii Wrocławskiej, jako chórzysta i muzyk orkiestrowy współpracował z Chórem Kameralnym Senza Rigore, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu i Agencją Artystyczną ProMusica. Koncertował w Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji i Szwajcarii. W roli dyrygenta zadebiutował podczas festiwalu Eurochestries w 2010 roku w Almerii (Hiszpania). Miał okazję prowadzić koncerty w ramach Festiwali Clarimania we Wrocławiu, Brand New Music Festival w Katowicach oraz Szalone Dni Muzyki w Warszawie. Koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Lublinie, Zielonej Górze, Kielcach, Katowicach, Rzeszowie, Opolu, Częstochowie, Ołomuńcu (Republika Czeska), Wałbrzychu, Capellą Bydgostiensis, Berlin Sinfoniettą, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Sound Factory Orchestra i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach (z większością z nich wielokrotnie). W latach 2014-2015 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym. Występował z takimi artystami jak m.in. Ewa Biegas, Szczepan Kończal, Jadwiga Kotnowska, Bartosz Koziak, Alina Mleczko, Kamil Pacholec, Jadwiga Postrożna, Adam Strug, Jose Torres, Sławomira Wilga, zespołami: Havana Dreams czy Tango Attack. Jest pierwszym polskim dyrygentem, którego koncert został zarejestrowany w standardzie 4K (2018).


Istotnym obszarem jego aktywności jest trwająca od kilku lat współpraca z najmłodszymi muzykami – uczniami szkół muzycznych w Częstochowie i Opolu. Zaowocowało to licznymi koncertami i warsztatami z udziałem młodzieży.


Miłosz Kula zajmuje się również działalnością naukową. Uczestniczył w ekspedycji etnomuzykologicznej w okolice Irkucka (Rosja), badając ślady obecności polskiego repertuaru. Wygłaszał referaty na konferencjach naukowych w Bydgoszczy, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Kierował sześcioma grantami badawczymi, przyznanymi m.in. Instytut Muzyki i Tańca czy Narodowe Centrum Nauki. Ostatnio nawiązał współpracę z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, przygotowując edycję tomu (wydania źródłowo-krytycznego) z dziełami orkiestrowymi Stanisława Moniuszki.


Aktualnie koncentruje się na twórczości instrumentalnej Carla Dittersa von Dittersdorfa oraz na polskiej muzyce instrumentalnej XIX wieku. Jest autorem kilkunastu publikacji naukowych i popularnonaukowych (z czego czterech w języku angielskim). Prowadzi bogatą działalność prelegencką i popularyzatorską, opatrując słowem wiążącym koncerty w ramach festiwali muzycznych na Dolnym Śląsku.


Z wrocławską Akademią Muzyczną jako pedagog jest związany od 2015 roku. W uczelni tej prowadzi szeroki zakres przedmiotów obejmujących zarówno historycznie zorientowaną muzykologię, sztukę dyrygencką, czy zagadnienia wspomagające aktywność muzyczną. Ponadto był związany z Uniwersytetem Wrocławskim, a także Zespołem Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie.


W październiku 2022 został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej, a w lutym 2024 został powołany na zastępcę dyrektora Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.