Brak opisu obrazka
25 kwietnia 2025, piątek | 19:00
Koncert dyplomantów PSM w Opolu

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Miłosz Kula
– dyrygent


Dyplomanci PSM w Opolu:


Dawid Augustyn – organy (naucz. Elżbieta Kaszycka-Kowalczyk)

Josef Rheinberger – Koncert organowy F-dur op. 137, cz. I


Kinga Biłyk – perkusja, wibrafon (naucz. Adam Kędzia)

Ney Rosauro – Concerto N. 2 for vibraphone and orchestra, cz. IV Celebration


Bartosz Dorosiewicz – saksofon tenorowy (naucz. Jacek Hornik)

Krzysztof Herdzin – Consolation


Łucja Gołaszewska-Siwiak – rytmika (naucz. Małgorzata Powrósło)

Autorski Monodram muzyczno-słowny Comedy Queen zrealizowany na podstawie książki Jenny Jägerfeld (muz. Łucja Gołaszewska-Siwiak)


Daria Kryvoruchko – śpiew (naucz. Agnieszka Mikosza)

Charles Gounod – Aria Julii Je veux vivre z opery Romeo i Julia

Giacomo Puccini – Walc Musetty Quando m’en vo z opery Cyganeria (La Bohème).


Dominic Ledwig – waltornia (naucz. Piotr Wczasek)

Wolfgang Amadeus Mozart – Horn Concerto No. 1 D major  KV 412 cz. 1


Marta Pawleta – saksofon altowy (naucz. Jan Swaton)

Robert Molinelli – Four Pictures from New York, cz. II Tango Club


Weronika Podzielny – śpiew (naucz. Agnieszka Mikosza)

Georg Friedrich Händel – Aria Morgany Tornami a vagheggiar z opery Alcina

Eva Dell’Acqua – Vilanelle


Agata Powrósło – flet piccolo (naucz. Karina Kandzia-Maniak)

Henry Kling – Elephant und Műcke op. 520


Patryk Wiesner,  Florian Kurpiela – trąbka (naucz. Klaudiusz Lisoń)

Kevin McKee – Under western skies, cz. II High Noon


Oskar Wyrwas – organy (naucz. Elżbieta Kaszycka-Kowalczyk)

Josef Rheinberger – Koncert organowy F-dur, op. 137, cz. III Finale


Filharmonia Opolska zaprasza na koncert dyplomantów Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu. Utalentowani uczniowie u progu muzycznej kariery zaprezentują zróżnicowany repertuar obejmujący utwory solowe oraz kameralne.


Koncert organowy F-dur op. 137 Josefa Rheinbergera zaprezentuje Dawid Augustyn, uczeń Elżbiety Kaszyckiej-Kowalczyk. Ta kunsztowna, majestatyczna, pełna blasku kompozycja ukazuje nie tylko głębię brzmienia organów, lecz także bogatą harmonikę i techniczną maestrię solisty. Kinga Biłyk pod opieką Adama Kędzi wykona utwór Celebration, finałową część Concerto No. 2 for vibraphone and orchestra Ney’a Rosauro. Dzieło tego brazylijskiego kompozytora łączy elementy muzyki klasycznej z wpływami latynoamerykańskimi. Czwarta, finałowa część koncertu już od pierwszych taktów zachwyca energicznymi, pulsującymi rytmami, które nadają kompozycji taneczny, świąteczny charakter. Solistka wykorzystuje na wibrafonie szybkie przebiegi, efektowne akordy i rytmiczne synkopy, pozostawiając słuchaczy w stanie euforycznej radości.


Na saksofonie tenorowym wystąpi Bartosz Dorosiewicz, uczeń Jacka Hornika, który wykona utwór Consolation Krzysztofa Herdzina. Dzieło to łączy klasyczną elegancję z wpływami jazzowej harmonii, a subtelne harmonizacje oraz płynne frazy nadają mu intymny, wręcz medytacyjny klimat. Z kolei Łucja Gołaszewska-Siwiak, uczennica Małgorzaty Powrósło, zaprezentuje autorski monodram muzyczno-słowny pt. „Comedy Queen”, oparty na książce szwedzkiej autorki Jenny Jägerfeld. To powieść, która w niezwykle wyważony sposób łączy poczucie humoru z trudnymi tematami, takimi jak żałoba, depresja, akceptacja uczuć i radzenie sobie z bólem. Monodram wzbogacony został o własną kompozycję muzyczną dyplomantki.


Podczas koncertu usłyszymy również wybitne partie wokalne w wykonaniu Darii Kryvoruchko, uczennicy Agnieszki Mikoszy. Zaśpiewa ona Je veux vivre, pełną młodzieńczego wigoru arię Julii z opery Romeo i Julia Charles’a Gounoda, a także Quando m’en vo, znaną również jako Walc Musetty, kokieteryjną arię z opery Cyganeria (La Boheme) Giacomo Pucciniego. Pod opieką tej samej nauczycielki wystąpi też Weronika Podzielny, która wykona przejmującą Tornami a vagheggiar, arię Morgany z opery Alcina Georga Friedricha Händla, oraz sielankową, lekką kompozycję Villanelle Evy Dell’Acqua.


W repertuarze instrumentalnym nie zabraknie klasycznych dzieł. Dominic Ledwig, uczeń Piotra Wczaska, wykona pierwszą część Horn Concerto No. 1 D major KV 412 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kompozytor umiejętnie wykorzystuje tu możliwości waltorni naturalnej, budując frazy pełne elegancji i płynności, a ciepłe, jasne brzmienie tego instrumentu doskonale współgra z klarowną fakturą orkiestry.


Marta Pawleta pod opieką Jana Swatonia zaprezentuje na saksofonie altowym drugą część suity Four Pictures from New York – Tango Club Roberta Molinellego. Utwór ten jest muzycznym portretem Nowego Jorku, ukazującym jego wielokulturowy charakter oraz pulsującą energię. Kompozytor zręcznie splata klasyczną formę z latynoskim rytmem, a saksofon altowy pełni rolę narratora, prowadząc hipnotyzującą melodię w dialogu z orkiestrą. Zmienna dynamika, wyraziste frazy i pełna napięcia harmonia oddają emocjonalny charakter tanga.


Agata Powrósło, uczennica Kariny Kandzi-Maniak, wystąpi na flecie piccolo z utworem Elephant und Mücke op. 520 Henry’ego Klinga. Ta żartobliwa kompozycja, której tytuł dosłownie tłumaczy się jako „Słoń i Komar”, jest pełną pomysłowych rozwiązań muzycznych zabawą opartą na charakterystycznym kontraście pomiędzy dwoma zupełnie różnymi postaciami – olbrzymim, majestatycznym słoniem i malutkim, zwinnym komarem.


W duecie na trąbki zaprezentują się Patryk Wiesner i Florian Kurpiela pod opieką Klaudiusza Lisonia, wykonując drugą część kompozycji Under Western Skies – High Noon Kevina McKee, utworu inspirowanego klimatem amerykańskiego Dzikiego Zachodu. Zmysłowa, niemal filmowa narracja tego dzieła pozwala poczuć się częścią wielkiej opowieści o odwadze, samotności i nieuchronnym starciu. Rytmiczna pulsacja doskonale oddaje nastrój klasycznych westernów, pozostawiając słuchaczy w napięciu, gotowych na nadchodzącą rozgrywkę.


Oskar Wyrwas, uczeń Elżbiety Kaszyckiej-Kowalczyk, wykona finałową część Koncertu organowego F-dur op. 137 Josefa Rheinbergera. Finale to rozbrzmiewająca triumfalną siłą kulminacja, która zamyka koncert w spektakularny sposób. Muzyka w tej części jest szybka, pełna rytmicznego napięcia i zamaszystych fraz, stanowiących prawdziwą ucztę zarówno dla wykonawcy, jak i dla słuchaczy.


Koncert dyplomantów PSM w Opolu to muzyczna podróż przez różne epoki, style, kultury i kraje. Od zmysłowych, latynoamerykańskich rytmów, poprzez klasyczne dzieła instrumentalne i pełne wdzięku arie operowe, aż po barwną, tętniącą życiem atmosferę Stanów Zjednoczonych – tego wieczoru uzdolnieni absolwenci postarają się, by każdy znalazł coś dla siebie.