Brak opisu obrazka
11 października 2024, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Marta Gidaszewska – skrzypce

Michał Janocha – dyrygent


Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura Hebrydy op. 26 (11′)

Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 20 D-dur, KV 133 (20′)

Maurice Ravel – Pawana na śmierć infantki (6′)

Ralph Vaughan Williams – The Lark Ascending (15′)

Georges Bizet – Suita nr 1 z opery Carmen


 


Brak opisu obrazka

fot. Piotr Gawor


Marta Gidaszewska – skrzypce


Jest jedną z najwybitniejszych skrzypaczek swojego pokolenia. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat. Obecnie ma 25 lat. Swoje umiejętności doskonaliła w klasie dr hab. Kariny Gidaszewskiej w POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu. W 2020 roku ukończyła studia licencjackie z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie została przyjęta z pierwszą lokatą, a w 2022 roku ukończyła, również z wyróżnieniem, studia magisterskie w klasie prof. Bartosza Bryły oraz dr hab. Kariny Gidaszewskiej. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w rodzimej uczelni oraz jest nauczycielem w POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu. Pomimo młodego wieku, brała udział w 135 konkursach skrzypcowych zdobywając zawsze czołowe nagrody, w tym 103 pierwsze miejsca (m.in. na międzynarodowych konkursach w Japonii, Szwecji, Danii, Niemczech, Rosji, Estonii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Anglii, Grecji, Serbii, Bośni i Hercegowinie, Węgrzech, Polsce). W ciągu dwóch pierwszych lat pracy jako pedagog, jej uczniowie i studenci zdobyli ponad 50 nagród na Międzynarodowych i Ogólnopolskich Konkursach Skrzypcowych i Kameralnych na całym świecie, w tym 31 pierwszych miejsc oraz 4 nagrody Grand Prix.

Marta wielokrotnie koncertowała jako solistka z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą – Orquesta Sinfónica Juan Josè Landaeta w Wenezueli, Orquesta Sinfónica de la Juventud Zuliana Rafael Urdaneta w Wenezueli, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Filharmonia Świętokrzyska, Polska Orkiestra Radiowa, Filharmonia Kaliska, Sinfonia Baltica, Accademia dell’Arco, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży, Cappella Gedanensis, Orkiestra Kameralna „Progress”, Orkiestra Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu, Orkiestra Akademii Muzycznej w Poznaniu, Ukraińska Orkiestra Symfoniczna, Polish Soloists String Orchestra, Poznańskie Smyczki i wiele innych.

Od 2019 roku, wraz z Robertem Łaguniakiem, tworzy zespół Polish Violin Duo, z którym koncertowała w USA, Europie i Azji. Przy współpracy z firmą fonograficzną DUX, duet nagrał dwie płyty – z utworami kompozytorów polskich XX wieku oraz światową premierą fonograficzną Duetów na dwoje skrzypiec polskiego zapomnianego kompozytora – Joachima Kaczkowskiego. W 2024 roku Płyta Bacewicz/Spisak/Paciorkiewicz/Weinberg otrzymała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii „Muzyka Kameralna – Duety”. Polish Violin Duo dokonali również nagrania trzeciej płyty z muzyką kompozytorów czeskich i węgierskich, która ukaże się także w 2024 roku.


Zespół ma na swoim koncie wiele nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach muzycznych, m.in. I nagrodę i 6 nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie, czy I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. A. Rubinsteina w Düsseldorfie (Niemcy).

Jako duet, wspólnie brali udział m.in. w programie Pytanie na Śniadanie w telewizji TVP2, Puls of Culture w telewizji TVP World, Scena Klasyczna, Informacje Kulturalne oraz Niedziela z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, z takimi osobistościami jak Leszek Możdżer, czy Adam Sztaba, w telewizji TVP Kultura. Ponadto, występowali w audycji Płytomania, Wybieram Dwójkę oraz Kanon Dwójki w Programie Drugim Polskiego Radia, a także w audycji radiowej w stacji Merkury Klasyka oraz w Polskim Radiu Rzeszów. W magazynie Presto ukazała się obszerna rozmowa z Duetem, w której opowiedzieli o swojej relacji oraz dotychczasowych osiągnięciach. Zostali również nominowani do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie Roku”.

Zespół ma na swoim koncie również wiele prawykonań. W 2023 roku ukazało się dzieło Anny Rocławskiej-Musiałczyk – Koncert na dwoje skrzypiec i Orkiestrę Symfoniczną Reflections (dedykowany Polish Violin Duo), który duet miał zaszczyt wykonać po raz pierwszy z towarzyszeniem Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach. W tym samym roku Polish Violin Duo sfinalizowali nagrania audio-wideo premiery dzieła Agnus Dariusza Tabisza, ofiarowanego hrabiance Marii Zamoyskiej oraz dokonali prawykonania Fantazji na dwoje skrzypiec i fortepian autorstwa Sławomira Kaczorowskiego (kompozycja dedykowana Polish Violin Duo oraz Marcinowi Koziakowi). W 2022 roku ukazał się utwór Aarona Altera – Dance for Apollo na dwoje skrzypiec oraz Olgi Hans – Canto a due, a w 2020 roku dzieło Michała Janochy – Attra na dwoje skrzypiec, również dedykowane Polish Violin Duo.

Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak otrzymali dofinansowanie z programu „Muzyczny Ślad” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, trzykrotnie zostali laureatami projektu „Scena Muzyki Polskiej”, a także dwukrotnie otrzymali dotację z programu „Zamówienia Kompozytorskie” (przy współpracy z Fundacją „Muzyka do Potęgi” oraz Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach).


Marta Gidaszewska czynnie prowadzi również warsztaty dla dzieci, młodzieży i nauczycieli ze Szkół oraz Akademii Muzycznych w Polsce. Swoim doświadczeniem dzieliła się m.in. w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

Od 2024 roku jest jurorem Międzynarodowych Konkursów Muzycznych World Open, Europe Open oraz American Open w Serbii.

W 2021 roku Marta otrzymała nagrodę „Studenta Roku” Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.

W 2018 roku została finalistką Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie dwukrotnie wystąpiła w Sali Koncertowej NOSPR z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

W 2016 roku została finalistką ogólnopolskiego konkursu „Młody Muzyk Roku”, będącego polskimi eliminacjami do Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków. Miała tam okazję zaprezentować swoje umiejętności z towarzyszeniem orkiestry na antenie TVP Kultura na żywo. Ponadto w 2016 roku miała zaszczyt uczestniczyć w pracach Jury Młodych podczas XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Artystka czynnie uczestniczy w licznych Międzynarodowych Kursach Skrzypcowych. Miała styczność ze sławami światowej wiolinistyki i wybitnymi pedagogami takimi jak Zakhar Bron, Jadwiga Kaliszewska, Bartosz Bryła, Bartłomiej Nizioł, Xiaoming Wang, Krzysztof Węgrzyn, Wanda Wiłkomirska.

Marta jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Rektora Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, Prezydenta Miasta Poznania, Business and Professional Women, Rady Ministrów, Programu „Młoda Polska”, Programu Bell, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

W 2014 roku skrzypek Paweł Wójtowicz wydał zbiór etiud i kaprysów zadedykowany uzdolnionym młodym polskim skrzypkom zdobywającym laury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Jeden z kaprysów zadedykował Marcie Gidaszewskiej.


 


Brak opisu obrazka

fot. Kacper Kukieła


Michał Janocha – dyrygent


Kompozytor, dyrygent, pedagog; ur. 7 lutego 1990, Łowicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej oraz w klasie dyrygentury symfonicznej Marcina Sompolińskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Kształcił się w zakresie kompozycji elektroakustycznej w Poznaniu i Budapeszcie (Lidia Zielińska, Andrea Szigetvári). W roku 2019 po obronie dysertacji pt. Współczesne systemy wielokanałowej projekcji dźwięku jako środek wyrazu artystycznego nadano mu stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.


Kilkakrotnie brał udział w kursach mistrzowskich dla kompozytorów i dyrygentów, prowadzinych przez Marca Stroppę, Karlheinza Essla, Ramona Lazkana, Vykintasa Baltakasa, Agatę Zubel, Ondřeja Adamka, oraz w ramach projektu Peter Eötvös Contemporary Music Foundation (Peter Eötvös, Georges Aperhis, Unsuk Chin, Gregory Vajda).


Tworzy muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, instalacje dźwiękowe, muzykę teatralną i operową.


Utwory Michała Janochy wykonywane były w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji podczas tkaich festiwali, jak: Yeongwol Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova, Autumn Waves, Earth Day Art Model, CAFe Budapest Contemporary Arts Festival, Audio Art Festival, MDF MUSIC.DESIGN.FORM Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in. Był kompozytorem rezydentem festiwalu Yeongwol Contemporary Music Festival 2023 (Korea Południowa).


Pełni funkcje dyrektora artystycznego Trans-for-Matha Ensemble (od 2018), prezesa Poznań Contemporary Music Foundation (od 2024) oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna” (od 2024 roku).


Jest współzałożycielem i dyrygentem Lambda Ensemble (Poznańskiej Orkiestry Laptopowej).


Wykłada w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Instytut kompozycji i teorii muzyki).


Jest członkiem Zarządu Oddziału Poznańskiego ZKP.


Katalog kompozytora w wydawnictwie BabelScores: www.babelscores.com/MichalJanocha


Wiktoria Antonczyk (2024)