Brak opisu obrazka
29 listopada 2024, piątek | 19:00
IDYLLA – TĘSKNOTA – ODRODZENIE

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Norbert Twórczyński – dyrygent


W programie:

Richard Wagner – Idylla Zygfryda (20′)

Siegfried Wagner – Sehnsucht (Tęsknota) (20′)

Mieczysław Karłowicz – Symfonia e-moll Odrodzenie op. 7 (40′)


Słowa: idylla, tęsknota i odrodzenie stanowią swoistą ramę programową koncertu, którego to dzieła Richarda Wagnera, Siegfrieda Wagnera oraz Mieczysława Karłowicza w wyjątkowy sposób łączą w sobie osobiste emocje kompozytorów z ich artystycznymi poszukiwaniami.

Koncert otworzy Idylla Zygfryda Richarda Wagnera, subtelna i intymna kompozycja dedykowana żonie kompozytora – Cosimie, z okazji narodzin ich syna, Zygfryda. Utwór ten, powstały w 1870 roku, został wykonany po raz pierwszy w wyjątkowej atmosferze prywatnego koncertu w domu rodziny Wagnerów w szwajcarskim Tribschen. Idylla Zygfryda, która początkowo miała pozostać prywatnym prezentem, jest pełna liryzmu, subtelności i harmonii, łącząc w sobie elementy muzyki kameralnej i symfonicznej. Jest to muzyczny obraz szczęścia rodzinnego, ale również subtelny wyraz pragnienia odnalezienia wewnętrznego pokoju. Wagner operuje tu intymnymi barwami orkiestry, unikając monumentalizmu charakterystycznego dla swoich dramatów muzycznych. Rozwój motywów muzycznych jest niezwykle delikatny, co sprawia, że Idylla Zygfryda emanuje niezwykłym ciepłem, będąc jednym z najpiękniejszych przykładów intymnej muzyki symfonicznej XIX wieku.

Kolejnym utworem jest Sehnsucht (Tęsknota) autorstwa Siegfrieda Wagnera, syna Richarda i Cosimy Wagnerów. Siegfried Wagner, choć pozostawał w cieniu sławy ojca, był również utalentowanym kompozytorem, który starał się wypracować własny styl, oddalając się od wpływów dramatyzmu ojca na rzecz bardziej lirycznej i osobistej ekspresji. Sehnsucht jest jednym z takich przykładów – to pełne melancholii dzieło, w którym kompozytor eksploruje temat tęsknoty, wewnętrznego rozdarcia oraz poszukiwania sensu. W utworze można wyczuć zarówno inspirację muzyką ojca, jak i próbę wyjścia poza jego spuściznę. Melancholijne frazy oraz subtelne akcenty harmoniczne tworzą atmosferę pełną nostalgii i wyrafinowania. Sehnsucht oddaje osobisty charakter poszukiwań artystycznych i egzystencjalnych Siegfrieda, jego próby wyjścia z cienia wielkiego ojca i stworzenia własnego języka muzycznego, pełnego emocji i wyrazistości.

Wieczór zakończy monumentalna Symfonia e-moll Odrodzenie op. 7 autorstwa Mieczysława Karłowicza. Ten wybitny kompozytor, w swojej jedynej symfonii, zabiera nas w podróż pełną dramatycznych zwrotów akcji i głębokich emocji, będącą muzycznym wyrazem refleksji nad życiem, śmiercią oraz nadzieją na odrodzenie. Utwór, skomponowany w latach 1902–1903, wyróżnia się bogatą orkiestracją i wyraźnymi kontrastami dynamicznymi, co nadaje mu wyjątkowej mocy i głębi. Karłowicz w mistrzowski sposób rozwija wątki muzyczne, prowadząc słuchacza od mrocznych, wręcz przytłaczających partii, przez pełne ekspresji momenty kulminacyjne, aż po finał, który brzmi jak hymn na cześć odradzającego się życia. W tej symfonii możemy odnaleźć inspiracje zarówno muzyką niemiecką, jak i słowiańskim folklorem, co czyni ją dziełem unikalnym i niezwykle oryginalnym w repertuarze symfonicznym. Symfonia Odrodzenie to utwór, który angażuje emocjonalnie i intelektualnie, będąc nie tylko manifestacją indywidualnego stylu kompozytora, ale także wyrazem głębokiego przeżycia duchowego.


Idylla Zygfryda Richarda Wagnera stanowi przykład subtelnej muzyki kameralnej, w której kompozytor rezygnuje z monumentalnych rozwiązań na rzecz intymnej ekspresji, łącząc w sobie cechy muzyki symfonicznej i kameralnej. Sehnsucht Siegfrieda Wagnera, mimo wyraźnych wpływów ojca, stanowi próby osobistego wyrażenia tęsknoty i wewnętrznego konfliktu, wyróżniając się lirycznym charakter i złożoną harmonią. Z kolei jedyna symfonia w dorobku Mieczysława Karłowicza – Odrodzenie – z jej dynamicznymi kontrastami i rozbudowaną orkiestracją, jest przykładem przejścia od romantyzmu ku nowym kierunkom w muzyce XX wieku. Wszystkie trzy dzieła ukazują indywidualne poszukiwania artystyczne kompozytorów, którzy choć działali w cieniu wielkich tradycji, potrafili na swój sposób wyrazić osobiste doświadczenia i refleksje, tworząc dzieła pełne muzycznej głębi i intelektualnej spójności.


Brak opisu obrazka

fot. Aleksandra Rybak


Norbert Twórczyński – dyrygent


Dyrygent, doktor sztuk muzycznych, od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownik orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i operowa) oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna – specjalność: dyrygentura chóralna). Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, beneficjent stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców.


Dyrygował orkiestrami Filharmonii w Szczecinie, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Lubelskiej, Opery na Zamku w Szczecinie, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Lwowskich Wirtuozów, a także Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna. Poprowadził prawykonania utworów Piotra Klimka, Artura Cieślaka, Mateusza Ryczka, Krystiana Skubały oraz Pawła Łukaszewskiego, którego VIII Symfonia Hymny Banganarti została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.


Norbert Twórczyński dokonał kilku nagrań dla Filharmonii w Szczecinie, m.in. muzyki do polsko-duńskiego filmu Apolonia, Apolonia, który znalazł się na krótkiej liście nominacji do 96. edycji Oscarów w kategorii filmów dokumentalnych. Na swoim koncie ma również kooperację z wydawnictwem Acte Préalable (Oratorium Niepodległa autorstwa Artura Cieślaka, 2021). Współpracował z wieloma znamienitymi artystami m.in. Bartłomiejem Niziołem, Konstantym Andrzejem Kulką, Jakubem Jakowiczem, Januszem Wawrowskim, Leszkiem Możdżerem, Stacey Kent, Pawłem Steczkiem, Jarosławem Brękiem, Samuelem Seidenbergiem oraz Edgarem Manyakiem.


Norbert Twórczyński z powodzeniem łączy działalność artystyczną z dydaktyczną, będąc zatrudnionym na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie. Artysta reprezentowany jest przez agencję SONORA.