Brak opisu obrazka
19 września 2025, piątek | 19:00
Meccore String Quartet
Scena Muzyki Polskiej

Normalny – 55 zł
Ulgowy – 45 zł

 

Meccore String Quartet

Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce

Aleksandra Bryła – skrzypce

Michał Bryła – altówka

Marcin Mączyński – wiolonczela


Jakub Karmelita – prelegent


W programie:


Zygmunt Noskowski – Wariacje i fuga na temat G. B. Viottiego na kwartet smyczkowy (9’40’’)

Witold Lutosławski – Kwartet smyczkowy (24’)

Krzysztof Penderecki  – Der unterbrochene Gedanke, na kwartet smyczkowy(3’)

Józef Wieniawski – Kwartet smyczkowy a-moll op. 32 (28’)


 


Brak opisu obrazkaBrak opisu obrazka


Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Koncert w ramach programu Scena Muzyki Polskiej zapowiada się jako fascynująca, wielowymiarowa podróż przez bogactwo i różnorodność ojczystej twórczości kameralnej. Tego wieczoru usłyszymy dzieła czterech kompozytorów, które ukazują rozwój kwartetu smyczkowego w polskiej muzyce – od romantyzmu, przez modernizm, po awangardę drugiej połowy XX wieku.


Otwarciem wieczoru będą skomponowane przez Zygmunta Noskowskiego Wariacje i fuga na temat G. B. Viottiego. Dzieło jednego z najwybitniejszych przedstawicieli późnego romantyzmu w Polsce to wyraz hołdu dla włoskiego kompozytora i skrzypka Giovanniego Battisty Viottiego. Oparty na klasycznym temacie cykl wariacyjny połączony z fugą stanowi przykład znakomitego opanowania formy oraz głębokiego zrozumienia języka kameralnego. Utwór łączy elegancję stylu klasycznego z romantyczną ekspresją i kontrapunktycznym kunsztem.


Usłyszymy skomponowany w 1964 r. Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego – utwór fascynujący grą napięć, barw i faktur. To jedno z najważniejszych dzieł kameralnych XX wieku, napisane w okresie, gdy Lutosławski rozwijał swoją koncepcję aleatoryzmu kontrolowanego. Pierwsza część utworu oparta jest na swobodnej narracji brzmieniowej, pełnej nieregularnych impulsów i dźwiękowych zdarzeń, druga – mimo obecności elementów przypadkowości – wykazuje bardziej spójną strukturę. Kwartet stanowi wyzwanie wykonawcze i intelektualne, a jednocześnie porusza głębią emocji i napięciem dramatycznym.


W dalszej części koncertu zabrzmi stworzona przez Krzysztofa Pendereckiego Der unterbrochene Gedanke (Przerwana myśl). Ta krótka, intensywna kompozycja w zaledwie trzech minutach ukazuje mistrzostwo kompozytora w operowaniu formą i gestem dźwiękowym. Penderecki w charakterystyczny dla siebie sposób łączy tu precyzję formy z ekspresyjną aurą. Dzieło powstało jako część większego cyklu utworów kameralnych i stanowi przykład późnego stylu kompozytora, w którym awangardowy język ustępuje miejsca bardziej zwięzłemu, syntetycznemu idiomowi, nie tracąc jednak swojej emocjonalnej siły.


Wieczór zwieńczy skomponowany około 1880 r. Kwartet smyczkowy a-moll op. 32 Józefa Wieniawskiego. To jedno z niewielu zachowanych dzieł kameralnych młodszego brata Henryka Wieniawskiego – znakomitego pianisty i kompozytora romantycznego, niesłusznie zapomnianego. Kwartet a-moll to rozbudowana kompozycja utrzymana w stylu późnoromantycznym, pełna liryzmu, dramatycznych kontrastów i efektownych partii instrumentalnych. Utwór świadczy o wysokiej kulturze muzycznej i wyczuciu formy kompozytora, który przez wiele lat działał poza granicami Polski, m.in. w Paryżu i Brukseli.


Wyjątkowy charakter tego wieczoru podkreśli intymna atmosfera – wydarzenie odbędzie się przy blasku świec, co nada muzyce szczególną głębię i wprowadzi słuchaczy w kontemplacyjny nastrój. Koncert ten to nie tylko uczta dla miłośników twórczości kameralnej, lecz także znakomita okazja, by odkryć mniej znane oblicza polskiej muzyki – w mistrzowskim wykonaniu zespołu, który z równą pasją interpretuje zarówno klasykę, jak i awangardę.


Brak opisu obrazka

fot. Mateusz Żaboklicki


Meccore String Quartet

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, takich jak Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Beethoven-Haus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Filharmonia Narodowa w Warszawie czy Frick Collection w Nowym Jorku. Koncertował także na renomowanych festiwalach, m.in. Rheingau Musik Festival, Budapest Spring Festival, Bregenzer Festspiele, Szalone Dni Muzyki oraz Festiwal Beethovenowski.

Zespół kształcił się pod kierunkiem muzyków Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Miał także zaszczyt współpracować z Günterem Pichlerem (Alban Berg Quartett) w ramach studiów podyplomowych w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, a także brał udział w kursach interpretacji u Alfreda Brendela. Meccore String Quartet zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach, m.in. II miejsce i nagrodę za najlepsze wykonanie kwartetu klasycznego na Wigmore Hall String Quartet Competition oraz pierwsze nagrody na konkursach w Weiden i Sondershausen.

Kwartet ma na koncie siedem wysoko ocenianych albumów. Ich nagrania były wielokrotnie wyróżniane, m.in. nagrodą Diapason d’Or, Supersonic Award, Preis der Deutschen Schallplattenkritik oraz nominacjami do Fryderyków i International Classical Music Awards.

Przy realizacji ostatniej płyty, Souvenir de Posen, wykorzystano historyczne skrzypce Ch.F. Ganda z 1846 roku – jeden z instrumentów Henryka Wieniawskiego. Meccore String Quartet był organizatorem siedmiu edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Quarto Mondi”.

Muzycy zespołu prowadzą również działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.