Brak opisu obrazka
7 czerwca 2024, piątek | 19:00
On the Road Again

Bilety:
Strefa I – 50 zł, 40 zł
Strefa II – 40 zł, 33 zł
Strefa III – 30 zł, 25 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Karel Košárek – fortepian

Przemysław Neumann – dyrygent


W programie:

George GershwinUwertura kubańska (12’)

George GershwinBłękitna rapsodia (15’)

George Gershwin – II Rapsodia (15’)

George Gershwin
Amerykanin w Paryżu (18′)


George Gershwin początkowo komponował do tekstów swojego brata lekkie piosenki, które cieszyły się dużą popularnością. Marzył jednak o tworzeniu muzyki obrazującej Amerykę – łączącej elementy jazzu z symfoniką. Sukces przyszedł szybko; już w wieku 22 lat Gershwin miał świat u swoich stóp. Trzy lata później (w niespełna trzy tygodnie!) ukończył jedno ze swoich najsłynniejszych dzieł, Błękitną Rapsodię. O popularności utworu przeznaczonego na fortepian i orkiestrę świadczy fakt, iż do końca życia Gershwina sprzedano ponad milion płyt z jej nagraniem.


Gershwin nie odebrał jednak jako dziecko i nastolatek formalnego wykształcenia muzycznego (z tego powodu w kontekście instrumentacyjnym Rapsodię zredagował Ferde Grofe), a owe braki w edukacji zaczęły być dla twórcy ograniczające i dokuczliwe. Rozpoczął więc studia, które pod koniec lat 20. XX wieku pragnął kontynuować u Ravela w Paryżu. Ten jednak odrzekł wymijająco: ,,Dlaczego chce pan być czwartorzędnym Ravelem, będąc już pierwszorzędnym Gershwinem?” Z taką samą prośbą zwrócił się Gershwin do Strawińskiego, który początkowo chciał przyjąć Georga do swojej klasy. Dowiedziawszy się jednak, że Gershwinowi własne kompozycje przynoszą rocznie sto tysięcy dolarów, wykrzyknął: ,,drogi przyjacielu, to raczej ja powinienem brać lekcje u Pana!”


Kolejne dzieła umocniły pozycję Gershwina – nie tylko w Stanach Zjednoczonych.

W latach 1931–32 powstała II Rapsodia na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura kubańska. Kompozycja, która początkowo nosiła tytuł Rumba, to dźwiękowa pocztówka z wakacji na Kubie. Dzieło zrodzone z inspiracji i zachwytu tym państwem, przyciąga uwagę słuchaczy poprzez taneczne karaibskie rytmy, a kubańskiego charakteru dodaje mu brzmienie marakasów, bongosów, klawesów i guiro.


 


Brak opisu obrazka

fot. Petra Hajská


Karel Košárek – fortepian


Ukończył konserwatorium w Kroměřížu i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest również absolwentem studiów w USA (SMU Dallas), gdzie uzyskał tytuł magistra muzyki.


Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Waltera Naumburga w Nowym Jorku (1997).


Recitale oraz koncerty w Europie, USA i Japonii dokumentują jego szeroką międzynarodową działalność artystyczną. Występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i współpracował z czołowymi orkiestrami na całym świecie.


Nagrania artysty ukazały się w wytwórniach Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona Records, Radioservis i Supraphon, dla których w 2005 roku nagrał m.in. Cygańskie melodie Dvořáka wraz z czeskim barytonem Romanem Janálem.


W jego szerokim repertuarze ważną rolę odgrywa twórczość Bohuslava Martinů, którego utwory prezentuje zarówno podczas koncertów, jak i na nagraniach.


Do jego bogatej krajowej działalności koncertowej należy wymienić chociażby wykonanie Kwintetu fortepianowego g-moll Szostakowicza z kwartetem Škamp Quartet podczas Praskiej Wiosny, gościnny występ z Soňą Červeną na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Leoša Janáčka w Ostrawie oraz występy jako solista na koncertach abonamentowych Filharmonii Czeskiej. Dziś Karel Košárek należy do najwybitniejszych osobistości czeskiej sceny pianistycznej.