Bilety – 39 zł, 29 zł
Lutosławski Quartet:
Roksana Kwaśnikowska – skrzypce
Marcin Markowicz – skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela
Robert Jarociński – słowo
W programie:
Lew Tołstoj – Sonata Kreutzerowska (fragmenty)
Ludwig van Beethoven – IX Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 47 Kreutzerowska (transkrypcja na kwartet smyczkowy)
Leoš Janáček – I Kwartet smyczkowy Sonata Kreutzerowska
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
Ostatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska, intymna.
W trzecim sezonie cyklu FO Kameralnie klasyczne składy i propozycje repertuarowe interesująco korespondują z ich mniej typowymi odpowiednikami. Kwartet smyczkowy? Tak, oczywiście – ale najpierw kwartet czworga gitarzystów. Recital wokalny? Owszem, ale warto posłuchać także pieśni Mieczysława Karłowicza w transkrypcji na… kontrabas. Nie zabraknie także koncertów na pograniczu sztuk, gdzie przenikać się będą dźwięk, słowo i obraz.
Lutosławski Quartet
Zespół odwołujący się w swojej nazwie do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – powstał w 2007 roku i obecnie jest jednym z wiodących kwartetów smyczkowych w Polsce.
Lutosławski Quartet dość szybko ugruntował swoją wysoką pozycję. W ciągu dziesięciu lat działalności gościł już na takich prestiżowych festiwalach, jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days i Jazztopad. Wystąpił też w wielu renomowanych salach koncertowych, m.in. w Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory of Music w Singapurze, Hangzhou Theatre, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthausie w Berlinie, Bozar w Brukseli, salach SESC w São Paulo, w Filharmonii Narodowej oraz Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Zespół niejednokrotnie koncertował z wybitnymi artystami, takimi jak Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Bruno Canino, Michel Lethiec, Tomoko Akasaka, Eugen Indjic, Ryszard Groblewski, Andrzej Bauer, oraz ze znakomitymi jazzmanami – byli to m.in. Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq, Vijay Iyer, Charles Lloyd. Muzycy kwartetu współpracowali również z paryskim IRCAM-em.
Lutosławski Quartet nagrywał dla wytwórni Naxos, DUX i CD Accord, jego nagrania wydało też NFM. Wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, wiele uwagi poświęca popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków zespołu. Płyta – 2016 – zawiera utwory specjalnie skomponowane dla kwartetu i jemu dedykowane.
Od 2007 roku Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Roksana Kwaśnikowska
Wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym m. in. na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Tibora Vargi (Sion), I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena (Hradec), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza), Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego (Warszawa).
Doceniana jako solistka podczas wielu koncertów w Europie (Francji, Estonii, Włoszech, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Austrii), Azji (Chinach, Korei Południowej, Japonii) i Ameryce Północnej. Dwukrotnie występowała w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych świata – nowojorskiej Carnegie Hall. W roli solistki występowała m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrą Symfoniczną im. Janačka w Ostrawie.
Występy utalentowanej skrzypaczki można było usłyszeć podczas transmisji w Programie Drugim Polskiego Radia, Czeskim Radio Ostrava oraz w TVP Kultura. Jej zamiłowanie do skrzypiec nie ogranicza się tylko do roli solistki. Aktywnie uczestniczy w projektach muzyki kameralnej. Od 2013 roku jest członkiem zespołu Chopin Piano Quintet, z którym w 2016 roku wydała płytę z kwintetami fortepianowymi Roberta Schumanna i Dymitra Szostakowicza (wyd. DUX), a w 2019 roku ukazała się płyta duetu gitarowego Woch&Guzik Duo, w której nagraniu brała udział (wyd. DUX). Roksana współpracuje z wybitnymi muzykami młodego pokolenia w Polish Soloist String Orchestra, a także jest koncertmistrzem Chopin University Chamber Orchestra.
Za swoje osiągnięcia artystyczne trzykrotnie otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Koszalina, a w 2011 roku została wyróżniona tytułem „Młodej Artystki Roku”. Roksana jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium fundacji „Pro Polonia Society” oraz dwukrotną laureatką programu „Młoda Polska”.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas wielu kursów mistrzowskich w kraju i za granicą. Pracowała pod okiem takich wybitnych skrzypków jak: Jan Stanienda, Stephan Picard czy Dora Schwarzberg. Roksana ukończyła studia w klasie prof. Jana Staniendy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Otrzymała medal „Magna cum Laude”, który jest przyznawany absolwentom z największymi osiągnięciami artystycznymi. Obecnie pracuje jako wykładowca na macierzystej uczelni.
Roksana gra na skrzypcach Johanna Augustina Wagnera z 2009 roku.
Marcin Markowicz
Od 2006 roku Koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz założyciel i drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Od 2005 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble. Jest również pomysłodawcą, dyrektorem artystycznym i wykładowcą działającej od 2015 roku Akademii Orkiestrowej NFM. Współpracuje z Jazz Band Młynarski-Masecki.
Studiował w Lubece (Christiane Edinger), Warszawie (Krzysztof Jakowicz i Roman Lasocki) oraz Bostonie (Roman Totenberg). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując między innymi pod kierunkiem Idy Haendel, Grigorija Zhislina oraz członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet i Szymanowski Quartet.
Jako solista współpracował z NFM Filharmonią Wrocławską, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Sudecką (pod batutą Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Georga Tchitchinadze, Tomasa Hanusa, Benjamina Shwartza).
Występując w roli solisty i kameralisty, był uczestnikiem wielu festiwali, na przykład Hong Kong Festival of Performing Arts, Tongyeong International Music Festival, Warszawska Jesień, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Ankara Music Festival, Wratislavia Cantans, Klara Festival w Brukseli oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA.
Jako kameralista współpracuje z takimi artystami, jak Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Jose Gallardo, Bruno Canino, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Jakowicz, Michel Lethiec, Bartłomiej Nizioł, Mats Lidström, Tomoko Akasaka, Vladimir Mendelssohn, Agata Szymczewska, Uri Caine, Mark Feldman, Marcin Masecki, Benoit Delbeque, Amir ElSaffar, Jan Młynarski.
Koncertował w większości krajów Europy, w USA, RPA, Chinach, Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Korei Południowej i Brazylii, występując w takich salach, jak Konzerthaus (Berlin), Bozar (Bruksela), Kioi Hall (Tokio), Forbidden City Concert Hall (Pekin), Megaron (Ateny), Megaron (Saloniki), Cite de la Musique (Paryż), Filharmonia Narodowa, Sala S1 im. W. Lutosławskiego (Warszawa), sala NOSPR. Jako gościnny koncertmistrz współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.
Marcinowi Markowiczowi dedykowany jest Koncert skrzypcowy Pawła Mykietyna oraz Loophole na skrzypce i orkiestrę Jana Duszyńskiego.
Od 2018 roku jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2009–2010 i 2013–2014 był wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadził kursy skrzypcowe i kameralne w Polsce, Włoszech, Grecji, Singapurze, Turcji i Korei Południowej. Od 2006 prowadzi warsztaty kameralne podczas Festiwalu Ensemble oraz jest wykładowcą Zakopiańskiej Akademii Sztuki (klasa kameralistyki i skrzypiec). Jest także jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu.
Nagrywał dla Naxos, CD Accord, DUX, NFM, Odradek oraz dla Polskiego Radia.
Wciela się również w rolę kompozytora – w 1999 roku otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie.
Jego utwory były wykonywane na festiwalach w wielu krajach Europy (m. in. Konzerthaus w Berlinie, Bozar w Brukseli, wrocławski NFM, NOSPR w Katowicach, Studio S1 w Warszawie), Azji (Pekin, Tokio, Hong Kong, Singapur), a także w USA (m. in. Lincoln Center w Nowym Jorku, Kneisel Hall Festival w Maine) i Brazylii.
Wykonawcami jego utworów są między innymi Patricia Kopatchinskaja, Sol Gabetta, Kwartet Śląski, Lutosławski Quartet, Szymanowski Quartet, Polish Cello Quartet, Agata Szymczewska, Paul Gulda, Mats Lidström, Jakub Jakowicz, Alexander Gebert.
Autor muzyki do spektakli teatralnych i filmów (13 sierpnia ’44 M. Bramy oraz Wrzątek A. Casianova). Jego utwory nagrywane są przez CD Accord, NFM i Polskie Radio.
W 2014 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego “Wena” – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Artur Rozmysłowicz
Urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004-2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z Orkiestrą Symfoniczną NFM.
Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego.
Zapraszany na festiwale muzyczne, takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo, Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne Przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo). Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.
Maciej Młodawski
Urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel Orkiestry Symfonicznej NFM i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Olsohna) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową. Koncertuje w Polsce i za granicą jako członek Lutosławski Quartet, a także w duecie z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą. Jako solista i kameralista brał udział m.in. w festiwalach Wratislavia Cantans, Ensemble, Muzyka na szczytach, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Hong Kong Arts Festival czy Klara Festival w Brukseli, a także innych festiwalach w Polsce, Turcji, Grecji, Belgii, Chinach i Korei Płd. Występował również w wielu innych krajach Europy i Azji.
Dokonał wielu nagrań płytowych jako pierwszy wiolonczelista orkiestry symfonicznej, jak również z Lutosławski Quartet. Na nominowanej do Fryderyka płycie Witold Lutosławski – Opera Omnia 01 znajduje się też jego wykonanie Wariacji Sacherowskiej oraz Bukoliki (na altówkę i wiolonczelę nagrane z Arturem Rozmysłowiczem).
Partner cyklu: