Brak opisu obrazka
16 listopada 2024, sobota | 18:00
„Szymanowski” po czesku?

Bilety: 35 zł

Moravská Filharmonie Olomouc

Marek Kozák – fortepian

Zsolt Hamar – dyrygent


W programie:

Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op. 12

Antonín Dvořák – Koncert fortepianowy g-moll op. 33

Bohuslav Martinů – I Symfonia H. 289


Brak opisu obrazka


Moravská Filharmonie Olomouc


Orkiestra Symfoniczna Morawskiej Filharmonii Ołomuniec, z siedzibą w historycznym sercu Moraw, jest jednym z najważniejszych i najstarszych tego typu zespołów w Czechach. W tym roku rozpoczyna 79. sezon koncertowy, czym potwierdza swoje niebagatelne znaczenie dla regionalnej sceny muzycznej.


Od momentu powstania w 1945 roku ołomuniecka filharmonia przyciągnęła szereg wybitnych osobistości czeskiej i międzynarodowej sceny muzycznej, które kształtowały jej rozwój artystyczny. Należą do nich dyrygenci tacy jak Otto Klemperer i Vaclav Neumann, wirtuoz skrzypiec Josef Suk i Gidon Kremer oraz słynny wiolonczelista Pierre Fournier. Dzięki swojej historii orkiestra dysponuje obszernym i zróżnicowanym repertuarem. Koncentruje się głownie na słynnych kompozytorach XIX i XX wieku, wspierając jednocześnie nową muzykę czeską i międzynarodową, o czym świadczą premierowe wykonania ponad 250 utworów. Orkiestra znana jest również z wiernych interpretacji utworów wielkich czeskich kompozytorów, takich jak Antonin Dvořak, Bedřich Smetana, Leoš Janaček i Bohuslav Martinů.


Dzięki obszernej dyskografii i udziałowi w wiodących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, filharmonia ołomuniecka znajduje się w centrum życia kulturalnego i muzycznego Ołomuńca i regionu. W ostatnich sezonach otworzyła się także na nowoczesne formaty, łącząc muzykę klasyczną z innymi gatunkami, takimi jak rock, pop czy elektroniczna muzyka taneczna. Filharmonia Morawska Ołomuniec jest organizatorem m.in. Festiwalu Filharmonii i Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Ołomuńcu. Angażuje się również w szereg inicjatyw edukacyjnych przeznaczonych dla młodych słuchaczy i ich rodziców.


Brak opisu obrazka


Marek Kozák – fortepian


Marek Kozak jest zwykle kojarzony z perfekcyjną techniką, wyczuciem proporcji i dynamiki, różnorodną barwą dźwięku, wielką muzykalnością i wewnętrzną pokorą wobec wykonywanych kompozycji. Na salę koncertową wnosi wyrafinowaną kulturę interpretacyjną i urzeka słuchaczy umiejętnością „przekazania z wielką pokorą i bez ostentacyjnych gestów tego, co kompozytor chciał wyrazić” (M. Bator, ČRo Vltava).


Muzyczna podroż trzydziestoletniego pianisty Marka Kozaka od dawna wiąże się z sukcesami w międzynarodowych konkursach. W czerwcu 2021 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Gezy Anda w Zurychu, jednego z najbardziej prestiżowych i najtrudniejszych konkursów pianistycznych. W 2019 roku był finalistą Konkursu Busoniego w Bolzano, a w 2018 roku wygrał Europejski Konkurs Pianistyczny w Bremie, gdzie otrzymał również Nagrodę Publiczności. Na konkursie Praska Wiosna w 2016 roku zdobył 2. miejsce i nagrodę za wykonanie współczesnego utworu Adama Skoumala The Kejklíř. Rok wcześniej był półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, najlepiej obsadzonego konkursu pianistycznego na świecie. Marek Kozák jest regularnym gościem wszystkich czołowych czeskich i zagranicznych orkiestr.


W minionym sezonie mogliśmy usłyszeć jego wykonanie II Koncertu fortepianowego Ferenca Liszta z Filharmonią w Brnie. Z bogatym programem recitalowym występuje nie tylko w Czechach, ale także w Szwajcarii, Niemczech czy Hiszpanii. Na festiwalu Litomyśl Smetany wykonał oba cykle Das Wohltemperierte Klavier Bacha (2023, 2024), a w ramach festiwalu Leoša Janáčka wystąpił wspólnie ze znaną skrzypaczką Haną Kotkovą. Jest cenionym muzykiem kameralnym. Często współpracuje z wiolonczelistą Václavem Petrem i sopranistką Simoną Šaturovą. Z okazji Roku Muzyki Czeskiej 2024 przygotował dla czeskiej i niemieckiej publiczności, wraz z tenorem Tomą Jaron-Wurzem, recital opowiadający o życiu Bedřicha Smetany.


Zainteresowanie Marka odkrywaniem zapomnianych kompozycji fortepianowych zaowocowało wykonaniem i nagraniem koncertów fortepianowych Karla Kovařovica, Vítězslavy Kaprálovej i Pavla Bořkovca. Płyta pod tytułem Zapomenuté české klavírní koncerty ukazała się marcu 2024 nakładem wytwórni Supraphon.


Marek Kozák ukończył klasę fortepianu profesora Ivana Klánskiego na Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, a obecnie jest pedagogiem w Gimnazjum i Szkole Muzycznej Miasta Stołecznego Pragi. W 2018 roku wydał swoją pierwszą płytę CD (ArcoDiva) z kompozycjami Josepha Haydna, Fryderyka Chopina, Césara Francka, Siergieja Rachmaninowa i Adama Skoumala.


 


Brak opisu obrazka


Zsolt Hamar – dyrygent


Urodził się w roku 1968 w Budapeszcie. Już we wczesnym dzieciństwie rozpoczął naukę gry na fortepianie. W konserwatorium Beli Bartóka opanował podstawy kompozycji muzycznej. W Akademii Muzycznej Ferenca Liszta studiował kompozycję u Emila Petrovicsa oraz dyrygenturę pod kierunkiem Ervina Lukásca oraz Tomása Gála. W kolejnych latach wygrywał liczne konkursy dyrygenckie, między innymi 8. Międzynarodowy Konkurs Węgierskiej Telewizji. W roku 1996 otrzymał drugą nagrodę w konkursie Europejskiej Unii Nadawców (EBU) a w roku 1999 zwyciężył w konkursie Antonio Pedrotti International w Trydencie.


Z polecenia głównego dyrygenta Zoltána Kocsisa w 1997 roku został pierwszym stałym dyrygentem Węgierskiej Narodowej Orkiestry Filharmonicznej. W latach 2000-2009 był głównym dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Filharmonii Panońskiej w Peczu (Europejskiej Stolicy Kultury 2010), a w latach 2002-2007 był pierwszym dyrygentem gościnnym Orchestra di Padova e del Veneto. W 2007 roku zadebiutował w Operze w Zurychu, a w latach 2012-2016 pełnił funkcję generalnego dyrektora muzycznego Heskiego Teatru Państwowego w Wiesbaden.


Zsolt Hamar współpracował z wieloma ważnymi węgierskimi i międzynarodowymi orkiestrami, takimi jak Niemiecka Orkiestra Symfoniczna w Berlinie, Orkiestra Mozarteum w Salzburgu, Orkiestra Brucknera w Linzu, Rosyjska Narodowa Orkiestra Filharmoniczna i Japońska Orkiestra Filharmoniczna. Jest również regularnym gościem krajowych teatrów operowych, takich jak Opera we Frankfurcie, Opera w Göteborgu, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie i Teatro Lirico w Cagliari.


Od 2009 roku jest stałym gościnnym profesorem dyrygentury w Akademii Muzycznej Ferenca Liszta w Budapeszcie, gdzie w roku 2011 uzyskał habilitację. Jako profesor prowadzący seminaria na międzynarodowym festiwalu Bártoka od roku 2016 wspiera młodych utalentowanych dyrygentów. W roku 2017 został dyrektorem artystycznym Węgierskiej Narodowej Orkiestry Filharmonicznej a od roku 2020 zajmuje się swoim autorskim projektem, Collegium Syphonicum Hungaricum. Jest to podyplomowy mentorski program, który umożliwia „młodym mistrzom” uczestnictwo w warsztatach i otwiera im drogę do współpracy z nowymi orkiestrami. Zsolt Hamar został odznaczony Węgierskim Orderem Zasługi oraz Nagrodą im. Ferenca Liszta.