Brak opisu obrazka
25 lipca 2025, piątek | 19:00
Unleashed Cooperation Satie 2.0
Cykl koncertów jazzowych improKLASYKA
Gorący Hat trick! Przy zakupie biletów na 3 wakacyjne koncerty z cyklu improKLASYKA - bilety w promocyjnej cenie 30,00 zł. Bilety promocyjne dostępne w kasie biletowej.
Miejsce: Klub muzyczny

50 zł

Unleashed Cooperation

Patryk Rynkiewicz – trąbka

Krzysztof Kuśmierek – saksofon

Patryk Matwiejczuk – fortepian

Flavio Gullotta – kontrabas

Stanisław Aleksandrowicz – perkusja


Zapraszamy na wyjątkowy Koncert z cyklu improKLASYKA. Tego wieczoru Unleashed Cooperation zabierze nas w fascynującą podróż przez twórczość jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów przełomu XIX i XX wieku.


Erik Satie (1866–1925) to francuski kompozytor i pianista, który wyprzedzał swoje czasy. Uznawany za prekursora minimalizmu, surrealizmu i ambientu w muzyce, Satie znany był ze swojego ekscentryzmu i niezależności twórczej. Jego muzyka, często pozbawiona rozbudowanej harmonii, wyróżnia się subtelnym liryzmem, powtarzalnością motywów i niezwykłą prostotą, która do dziś fascynuje kompozytorów i improwizatorów.


W dorobku Satiego znajdują się dzieła, które stały się ikonami muzyki klasycznej i inspiracją dla artystów wielu pokoleń. Najsłynniejsze z nich to:



  • Gymnopédies – trzy melancholijne utwory fortepianowe, uważane za symbol francuskiego impresjonizmu w muzyce,

  • Gnossiennes – seria sześciu impresyjnych, nieco egzotycznych utworów o mistycznym, medytacyjnym charakterze, bez tradycyjnej struktury rytmicznej,

  • Parade – balet stworzony wspólnie z Jeanem Cocteau, Pablem Picassem i Leonidem Miasinem, wyróżniający się użyciem nietypowych instrumentów, takich jak butelki częściowo napełnione wodą, maszyna do pisania, a nawet rewolwer.


Oprócz miniatur fortepianowych i muzyki scenicznej, Satie komponował również liczne utwory o charakterze rozrywkowym, m.in. piosenki kabaretowe. Swoim kompozycjom często nadawał humorystyczne albo absurdalne tytuły, np. „Jak słowik z bólem zęba” czy „Wiotkie preludia dla jednego psa”. Dodawał też do nich przewrotne instrukcje i nietypowe komentarze dotyczące wykonania, takie jak „en clignant l’oeil” – „puszczając oczko” lub „avec Étonnement” – „z niespodzianką”.


W 1920 r. kompozytor przedstawił koncepcję nazwaną „musique d’ameublement” (muzyka-umeblowanie). Taka muzyka ma, jego zdaniem, pełnić rolę tła dźwiękowego dla wszelkich życiowych wydarzeń. Reprezentował pogląd, że odbiorcy powinni postrzegać muzyczne dzieła „tak samo, jak postrzega się prywatną rozmowę, obraz w galerii czy krzesło, na którym usiądziemy lub nie”. Uważał, że nawet największe muzyczne arcydzieła mogą być traktowane jak przedmioty bądź meble, których się w danej chwili używa.


Nazywany przez niektórych Picassem muzyki, Satie odniósł ogromną sławę wśród paryskich kręgów artystycznych, wywarł też silny wpływ na późniejszych francuskich kompozytorów. Premierę jednego z jego najbardziej prowokacyjnych baletów, Relâche, zapowiadał banner: „Erik Satie – największy muzyk świata. Kto nie zgadza się z powyższym hasłem, proszony jest o opuszczenie sali”.


Podczas koncertu usłyszymy autorskie aranżacje i improwizacje inspirowane dziełami Satiego. Połączenie klasyki z nowoczesnym jazzem otworzy muzykę francuskiego mistrza na nowe brzmienia i formy. To spotkanie fortepianu z saksofonem, kontrabasu z perkusją i przestrzenną elektroniką, które przeobrazi każdy dźwięk zarówno w hołd dla awangardowej twórczości ekstrawaganckiego kompozytora, jak i reinterpretację z jazzowym pulsem.


 


Brak opisu obrazka


Unleashed Cooperation

Poznański kwintet, który w swej artystycznej drodze próbuje eksplorować różne formy muzycznej wypowiedzi. Idee przyświecające grupie to otwartość gatunkowa oraz wolność i nieskrępowanie muzycznej ekspresji. Muzyka zespołu to wieloletnie doświadczenia i muzyczne poszukiwania w odmętach jazzu, wolnej improwizacji i muzyki etnicznej.