Brak opisu obrazka
7 kwietnia 2017, piątek | 19:00
WIELKI POST, WIELKA MUZYKA
Jan Sebastian Bach – Pasja wg św. Jana

Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej

Przemysław Neumann – dyrygent

Piotr Maciejowski – tenor (Ewangelista)

Wojciech Rasiak – bas (Jezus)

Kaja Mianowana – sopran

Magdalena Wachowska – alt

Maciej Kwaśnikowski – tenor

Sebastian Szumski – bas


Program:

Jan Sebastian Bach – Pasja wg św. Jana


Projekt Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-Rezydent.


Brak opisu obrazka


 


 


 


 


Pasja. Opis ostatnich godzin życia, męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Muzycznie opracowywana przez wielu kompozytorów, począwszy od Cypriano de Rore (XVI wiek) poprzez Haendla i Telemanna, aż po Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Mykietyna. Istnieją jednak dwie kompozycje, które nie mają sobie równych, a ich autorem jest Jan Sebastian Bach.


Wielu ludzi uważa, że gdyby Bach był katolikiem, z pewnością zostałby kanonizowany. Ale Jan Sebastian – święty czy nieświęty – pisał po prostu świetną muzykę; muzykę, która jest dowodem jego mistycznego charakteru. Wiele z jego dzieł przyoblekło się w nieśmiertelność, dość wspomnieć Arię z III Suity orkiestrowej D-dur (znaną jako Aria na strunie g), Koncerty Brandemburskie czy organową Toccataę i fugę d-moll. Jest jednak taki czas w roku, kiedy tłumy melomanów (tych, którzy kochają muzykę na co dzień i tych, którzy od święta) przychodzą do sal koncertowych i świątyń, by słuchać i przeżywać bachowską opowieść o cierpieniu i śmierci. W tym roku, dokładnie na tydzień przed wydarzeniami Triduum Paschalnego i świąt Wielkiej Nocy również publiczność w Opolu i Nysie ma szansę stanąć niejako za plecami św. Jana Ewangelisty i stać się świadkami Pasji.


Pasja według świętego Jana BWV 245 Jana Sebastiana Bacha to dzieło dramaturgicznie doskonałe. Bach przeprowadza słuchaczy od momentu pojmania Jezusa w Ogrodzie Oliwnym przez sąd przed Piłatem, aż po drogę na Golgotę i śmierć na krzyżu. Kompozycja składa się z trzech nieustannie przeplatających się ze sobą warstw: pierwszą stanowi treść ewangelii, gdzie soliści i chór wcielają się w konkretne postaci rozgrywającego się dramatu. Drugą jest charakterystyczny dla tradycji protestanckiej komenarz w postaci chorału luterańskiego. Jedenaście fragmentów chóralnych dopełnia treść janowego przesłania, mówiąc o uczuciach wiernych. Arie oparte na współczesnych Bachowi tekstach poetyckich składają się na trzecią, medytacyjną warstwę Pasji.


W Pasji przygotowanej i poprowadzonej przez dyrektora Filharmonii Opolskiej, Przemysława Neumanna rolę Ewangelisty wykreuje Piotr Maciejowski, a Jezusa – Wojciech Rasiak. Zaśpiewają także Kaja Mianowana, Magdalena Wachowska, Maciej Kwaśnikowski i Sebastian Szumski. Obok Orkiestry ważne miejsce zajmie również Chór Filharmonii Opolskiej.


Miejsce: Sala koncertowa


Brak opisu obrazka

fot. Fundacja 2.8


 


 


 


 


 


 


 


 


Przemysław Neumann

Dyrektor Filharmonii Opolskiej


Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Poznaniu w klasie śpiewu. Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu – dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.


Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce.


Jako dyrygent prowadził orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz orkiestry: Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.


Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Od 2010 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, od 2013 z Teatrem Wielkim w Poznaniu.


Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej.


1 września 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej.