Brak opisu obrazka
6 października 2017, piątek | 19:00
XIV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim. Wojciech Rodek – dyrygent Celina Kotz – skrzypce

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej

Wojciech Rodek – dyrygent

Celina Kotz – skrzypce


Program:

Felix Mendelssohn Bartholdy – III Symfonia a-moll Szkocka op. 56

Max Steiner – Suita z filmu Casablanca

Franz Waxman – Fantazja na tematy z opery Carmen

Erich Korngold – Suita z filmu Adventures of Robin Hood


Brak opisu obrazka


 


Kultura i sztuka rozwijają się najdoskonalej wtedy, gdy udaje im się pokonywać geograficzne granice. A jednak tożsamość sztuki – nawet tej nieograniczonej – pozostaje ważna. Czasem nawet istotniejsza dla odbiorców, niż dla samych twórców.


Tę tożsamość na Śląsku Opolskim – miejscu współistnienia kultur – od lat pielęgnuje Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Niemców. Tym razem, program koncertu symfonicznego w ramach XIV Dni Kultury Niemieckiej zbudowany został wokół autorów, którzy inspiracje znajdowali… z dala od domu.


III Symfonia a-moll op. 56 Felixa Mendelssohna to dzieło stanowiące reminiscencje szkockich przygód kompozytora. Mendelssohn nie spieszył się z jej ukończeniem – premierowe wykonanie odbyło się trzynaście lat po skreśleniu pierwszych dźwięków partytury. Być może dopiero wtedy wspomnienia dojrzały do miary wybitnego twórcy.


Drugą część koncertu wypełni wielowątkowa opowieść. Będzie to historia kina, niezapomnianych filmowych obrazów i jednych z pierwszych Oscarów za filmową muzykę. Będą to także dzieje kompozytorów, którzy swoje miejsce w pierwszej połowie XX wieku odnaleźli w fabryce snów. Warto podkreślić, że jeden z nich – Franz Waxman – około 1915 roku zamieszkał w Opolu i tutaj właśnie rozpoczął swoją edukację muzyczną. Jego Fantazja na tematy z opery Carmen (którą zaprezentują Filharmonicy Opolscy pod batutą Wojciecha Rodka oraz solistka – Celina Kotz) pochodzi z filmu Humoresque wytwórni Warner Bros. i po dziś dzień jest jedną z najchętniej wykonywanych przez wirtuozów skrzypiec pozycją koncertową.


Brak opisu obrazka


CELINA KOTZ  jest jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia w Polsce. Jej interpretacje zachwycają publiczność i budzą uznanie jury wielu konkursów. Jest ona laureatką pierwszych nagród na Malta International Music Competition, IX Ogólnopolskim Konkursie im. Z. Jahnkego, III Ogólnopolskim Konkursie im. Eugenii Umińskiej, Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Ernsta i Szymanowskiego czy Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini, zdobywczynią Grand Prix XXX Międzynarodowego Konkuru im. Prof. Nedyalki Simeonovej w Haskovo oraz Music Festival & Master Class w Pile, a także II nagrody na XXI Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa, półfinalistką oraz laureatką trzech nagród pozaregulaminowych, w tym nagrody publiczności XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.


W 2016 roku podczas trasy koncertowej po USA debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall, występowała też w wielu krajach Europy oraz Azji. Artystka wielokrotnie koncertowała z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych m.in., Hofer Symphoniker, Kunitachi Symphoniker czy Euro Symphony SFK Orchestra, Filharmonii Poznańskiej, Bałtyckiej, Śląskiej, Opolskiej, Sudeckiej czy Zielonogórskiej, współpracując z dyrygentami światowej sławy takimi jak Christoph Poppen czy Jose Maria Florencio.

Współtworzy Trio im.Wiłkomirskich nad którym patronat objęli Wanda i Józef Wiłkomirscy, a którego debiutancka płyta ukazała się w grudniu 2016 roku.  Celina  jest także członkiem Hulencourt Soloist Chamber Orchestra stacjonującej w Brukseli.


Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Poznania, Stowarzyszenia Business and Professional Women’s Club, a także fundacji Pro Bono Musicae i Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.


Celina Kotz swoją przygodę ze skrzypcami rozpoczęła w wieku 6 lat. Obecnie doskonali swe umiejętności pod okiem prof. Bartosza Bryły oraz Jarosława Nadrzyckiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także współpracowała  z prof. Stefanem Kamilarovem w ramach programu Erasmus na Universitat fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez największe sławy wiolinistyki.


Brak opisu obrazka


Wojciech Rodek


Dyrygent, urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem Zasłużony Kulturze-Gloria Artis.

Od 2010 roku związany z Filharmonią Lubelską (dyrektor artystyczny, I dyrygent), dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi. W latach 2010-2015 kierownik muzyczny nieistniejącego już Gliwickiego Teatru Muzycznego, a w latach 2014-2016 dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej.


Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, „Leopoldinum”. Stale współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).


Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu Wratislavia Cantans (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus/. Od 2002 roku gości regularnie z zespołem Opera Polska w najważniejszych salach koncertowych Europy i Chin m.in. w: Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju. Brał udział w renomowanych festiwalach: Wratislavia Cantans, Xanten Sommerfestspiele, Sinfonia Varsovia swojemu miastu, Wirtuozi we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. Od 2013 roku prowadzi orkiestrę Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie. Dyryguje w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i Operze Wrocławskiej.


Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. m.in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; Melodramat L. Zielińskiej z NOSPR, Zamiana, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; ENEN, muz. B. Gliński, Sinfonia Varsovia; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa; Lubelskie prawykonania, Filharmonia Lubelska/.


Materiały: Źródła własne artystów