Brak opisu obrazka
4 października 2024, piątek | 19:00
XXI Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Brak opisu obrazka


Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Karolina Podorska – skrzypce

Niklas Hoffmann – dyrygent


W programie:

Richard Wagner – Preludium do opery Lohengrin (8′)

Felix Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 (25’)

Johannes Brahms – III Symfonia F-dur op. 90 (35’)


 


Muzyka niemiecka, począwszy od epoki baroku, odgrywała kluczową rolę w kształtowaniu klasycznej tradycji muzycznej w całej Europie. Tegoroczna edycja XXI Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim stanowi wyjątkową okazję do spotkania z twórczością najwybitniejszych niemieckich kompozytorów. Podczas koncertu odbędziemy podróż do świata romantyzmu, odkrywając piękno brzmienia i głębię emocji, które od wieków inspirują melomanów na całym świecie. Program koncertu obejmuje dzieła Richarda Wagnera, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Johannesa Brahmsa, będące esencją niemieckiej sztuki muzycznej, dla których determinantę stanowi muzyka smyczkowa.


Koncert rozpocznie się od preludium do opery Lohengrin. Ta niezwykle sugestywna kompozycja wprowadza słuchaczy w historię rycerza Lohengrina, syna Parsifala, którego losy owiane są tajemnicą. Wagner kreuje magiczny świat mistycznych dźwięków, budując atmosferę kontrastów – jednoczesnego dramatyzmu i subtelności. Preludium, znane z eterycznych partii smyczków i powoli rozwijającej się melodii, odzwierciedla zarówno majestat, jak i delikatność legendarnej opowieści. To prawdziwa uczta dla miłośników świata fantasy i baśni, jaki w XIX wieku wykreował Wagner.


Następnie usłyszymy Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, jedno z najważniejszych i najczęściej wykonywanych dzieł Mendelssohna-Bartholdy’ego. To jedno z tych dzieł, które można rozpoznać już po kilku pierwszych dźwiękach partytury. Utwór ten jest szczytowym osiągnięciem w literaturze skrzypcowej, pełnym liryzmu i dramatyzmu. Mendelssohn, będąc sam wybitnym skrzypkiem i utrzymując bliskie relacje z największymi skrzypkami swojej epoki, stworzył kompozycję, która łączy wirtuozerię z pięknymi, zapadającymi w pamięć melodiami. Sielankowa atmosfera, w której powstał utwór – Soden pod Frankfurtem – przenika cały koncert, tworząc dzieło pełne wyrafinowanej harmonii. Koncert otwiera nastrojowa partia skrzypiec, wprowadzająca słuchaczy w świat wysublimowanych dźwięków, podczas gdy część środkowa – Andante – urzeka melancholijną, niemal wokalną linią melodyczną, by w finale rozbrzmieć energią i technicznymi wyzwaniami zarówno dla orkiestry, jak i solisty.


Wieczór zamknie III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa, arcydzieło późnoromantycznej symfoniki, które łączy w sobie głębię wyrazu z doskonałością formy. Nazywana „symfonią sprzeczności”, charakteryzuje się wyjątkową dynamiką i subtelnością. Brahms, czerpiąc inspiracje z natury i własnych doświadczeń, stworzył dzieło pełne nostalgii, a jednocześnie przepełnione triumfem i energią. Jest to symfonia osobista, oddająca tematy miłości, przyjaźni oraz wewnętrznej walki. Szczególnie słynna trzecia część – Poco Allegretto – zdobyła ogromną popularność i często wykonywana jest jako samodzielny utwór.


Koncert w ramach XXI Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim to wyjątkowa podróż przez niemiecką tradycję muzyczną, która niezmiennie fascynuje i wzrusza kolejne pokolenia słuchaczy. Te niezapomniane chwile z muzyką Wagnera, Mendelssohna i Brahmsa stanowią esencję romantyzmu oraz doskonałości formy, a także oferują okazję do głębszego zrozumienia bogactwa kulturowego niemieckiej sztuki.


 


Brak opisu obrazka

fot. Magdalena Hałas


Karolina Podorska – skrzypce


Solistka, kameralistka, koncertmistrzyni NFM Orkiestry Leopoldinum, zwyciężczyni I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 5 lat. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. dr hab. Jarosława Pietrzaka oraz Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie w klasie prof. Ivana Ženatego. W 2023 roku została koncertmistrzynią jednej z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie – NFM Orkiestry Leopoldinum. W tym samym roku rozpoczęła również studia w Szkole Doktorskiej na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie prof. dr hab. Jarosława Pietrzaka.


Pochodząca z muzycznej rodziny skrzypaczka mimo młodego wieku może pochwalić się imponującym dorobkiem artystycznym. Uzyskała wiele nagród, z których można wyróżnić: I miejsce na 29. Międzynarodowym Konkursie FLAME w Paryżu, I miejsce na Międzynarodowym Konkursie im. B. Warchała – Talents for Europe w Dolnym Kubinie (Słowacja), II miejsce na 4. Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Eugenii Umińskiej w Krakowie, III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, IV miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Zdzisława Jankhego. Jest także stypendystką programu Młoda Polska.


Miała okazję współpracować z wybitnymi postaciami świata muzyki. W ramach kursów mistrzowskich w kraju i za granicą doskonaliła swoje umiejętności pod okiem takich artystów jak Daniel Hope, Vivian Hagner, Alexander Sitkowetsky, Edward Zienkowski, Christian Danowicz, Bartosz Bryła, Evgenia Ebstein. Koncertowała także na wielu renomowanych festiwalach, jak Warszawska Jesień, Szalone Dni Muzyki, Vevey Spring Classic, Open Strings Masterclasses w Ebeltoft (gdzie wykonała partię solową utworów Piotra Czajkowskiego z towarzyszeniem orkiestry festiwalowej).


Karolina Podorska jest także wielką miłośniczką muzyki kameralnej. Jako prymariuszka kwartetu smyczkowego oraz w duecie z pianistą Mateuszem Słowikowskim aktywnie koncertuje i zdobywa wyróżnienia na konkursach muzycznych. Do najważniejszych osiągnięć w tym zakresie należą pierwsze nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym Schloss zell an der Pram we Wrocławiu, XX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach, VII Międzyuczelnianym konkursie duetów instrumentalnych i wokalnych we Wrocławiu, Swiss International Music Competition w Szwajcarii.


 


Brak opisu obrazka


Niklas Hoffmann – dyrygent


Niklas Benjamin Hoffmann po raz pierwszy przyciągnął międzynarodową uwagę w 2016 r., kiedy wygrał prestiżowy konkurs Donatella Flick & LSO Conducting Competition w Londynie. Został wówczas mianowany asystentem dyrygenta Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej i od tego czasu występuje jako dyrygent gościnny w całej Europie. Jego entuzjazm i kreatywne podejście wielokrotnie zachwycały zarówno publiczność, jak i muzyków.


Studiował w Weimarze u profesorów Nicolása Pasqueta, Guntera Kahlerta, Martina Hoffa i Markusa Franka. Jeszcze jako student współpracował z profesjonalnymi orkiestrami, takimi jak Filharmonia w Jenie, Orkiestra Radiowa w Lipsku i Orkiestra Państwowa w Weimarze. Był dyrektorem artystycznym Orkiestry Akademickiej w Getyndze i stypendystą Forum Dyrygentów Niemieckiej Rady Muzycznej, które wspiera utalentowanych młodych dyrygentów. W trakcie asystentury w Londynie ściśle współpracował z dyrektorem muzycznym Sir Simonem Rattle, a także z dyrygentami gościnnymi takimi jak Valery Gergiev i Bernard Haitink. Jego publiczny debiut z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną miał miejsce w marcu 2017 r. Wówczas, mimo krótkiej współpracy z orkiestrą, poprowadził pierwszy koncert brytyjskiej orkiestry symfonicznej w Wietnamie, który odbył się na świeżym powietrzu przed publicznością liczącą 60 000 osób. Od tego czasu przyjął zaproszenia jako dyrygent gościnny od orkiestr: Haydn Orchestra Bolzano (Włochy), Aarhus Symphony Orchestra (Dania), St. Petersburg Symphony Orchestra (Rosja), Folkwang Chamber Orchestra (Niemcy), Staatsphilharmonie Rheinland Pfalz (Niemcy) i Orchestra della Toscana we Florencji (Włochy).


W kwietniu 2019 r. otrzymał nagrodę festiwalową Allegretto Zilina 2019 za występ ze Słowacką Sinfoniettą.


W 2023 r. wygrał I nagrodę w konkursie dyrygenckim im. Lovro von Matačić w Zagrzebiu. Otrzymał wówczas również nagrodę specjalną Chorwackiej Orkiestry Radiowej.


W sezonie 2024/25 będzie współpracował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Zagrzebskiej, Chorwacką Orkiestrą Radiową, Duńską Operą Królewską, Filharmonią Śląską oraz powróci do Orchestra della Toscana we Florencji i Orchestra I Pomeriggi Musicali w Mediolanie.


Oprócz żywego zainteresowania repertuarem klasycznym, jest także kompozytorem przywiązującym dużą wagę do muzyki współczesnej i rozwoju nowych koncepcji wykonawczych. W 2018 r. założył Ensemble Momentum, kolektyw młodych muzyków łączących najwyższe standardy muzyczne z podejściem interartystycznym, poszukującym dialogu z innymi formami sztuki. Do tej pory zespół wziął udział w takich festiwalach jak Detect Classic Festival, Fuchsbau Festival i Thüringer Bachwochen.