Brak opisu obrazka
28 czerwca 2024, piątek | 19:00
Zakończenie 72. Sezonu Artystycznego

Bilety:
Strefa I – 60 zł, 50 zł
Strefa II – 50 zł, 41 zł
Strefa III – 40 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej

Artur Koza – przygotowanie chóru

Joanna Freszel – sopran

Anna Borucka – mezzosopran

Przemysław Neumann – dyrygent


W programie:

Gustav Mahler – II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie (85’)


 


Brak opisu obrazka

fot. Dariusz Kulesza


Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej


 


Brak opisu obrazka
fot. Anna Konieczna-Purchała

Joanna Freszel – sopran


Sopran, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, ISA2012, odznaczona medalem Magna cum Laude, Stypendium Młoda Polska, Les Orphées d’Or – Prix de la SACD od Académie du Disque Lyrique. Nominowana w dwóch kategoriach do nagrody Fryderyki 2016 za swój debiutancki album real life song; zdobywczyni Paszportu Polityki. Wykładowczyni na UMFC w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.


Otrzymała nagrodę Koryfeusz za udział w Drachu A. Nowaka do libretta Sz. Twardocha. Zdobyła Fryderyki za dokonanie nagrania opery ahat-ilī – siostra bogów A. Nowaka do słów O. Tokarczuk oraz opery Syrena. Melodrama aeterna także A. Nowaka i Sz. Twardocha.


Nagrodzona m.in. na: Konkursie im. Halskiej, Konkursie im. Szymanowskiego, Konkursie im. Reszków, Belvedere im. Gabor, J:opera Voice Competition isa 12. Finalistka Viotti Competition.


Nagrywała muzykę do filmów, słuchowisk. Brała udział w najważniejszych Festiwalach w Polsce i zagranicą. Współpracuje z Estońską Operą Narodową, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu i Łodzi.


Występowała jako Musetta w La Bohème Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Małgorzata w Faust Gounoda, Maszyna w Nici Wołka, Susanna w Figaro gets a divorce Langer, Psyche w Erosie i Psyche Różyckiego, Inanna w ahat ili Nowaka, Ellenai w Anhellim Przybylskiego, Rozyna w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, Hanna w Strasznym Dworze Moniuszki.


W 2020 wydała swoją drugą płytę Śpiewnik polski (Orphée Classics) a w 2021 Akwarelle, będącą pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).


Uchodzi za specjalistkę w wykonawstwie muzyki nowej. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt prawykonań kompozytorów z całego świata.


Jest mgr inż. Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie. Stopień doktora sztuki z wyróżnieniem uzyskała w 2019.


 


Brak opisu obrazka

fot. Bożena Nitka


Anna Borucka


Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w 2007 r. Laureatka konkursów wokalnych m.in. Konkursu im. I. Godina we Vrable na Słowacji w 2007 r. – I nagroda, finalistka Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2007 r. – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu polskiego, Konkursu im. Schneider-Trnavskyego w Trnavie na Słowacji w 2008 r. – I nagroda i nagroda specjalna dyrektora opery w Bratysławie. Finalistka Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie w 2013 r. – Nagroda Dyrekcji Teatru Wielkiego; Nagroda Opery Bałtyckiej. Laureatka I nagrody III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdroju w 2014r.


Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich m.in. Christy Ludwig, Heleny Łazarskiej, Izabelli Kłosińskiej, Ingrid Kremling-Domański i Franzisco Araizy, który zaowocował zaproszeniem do wzięcia udziału we wspólnym projekcie z Verein Opera w 2010 roku w Zurychu.


W sezonie 2012/2013 oraz 2013/2014 była słuchaczem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.


Od 2008 roku jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie debiutowała partią Orfeusza w spektaklu Orfeusz i Eurydyka CH.W. Glucka (2008). Na tej scenie występuje również w partii Jadwigi w Strasznym Dworze S. Moniuszki oraz jako Dorabella w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Karczmarka w operze Borys Godunow M. Musorgskiego, Czipra w operetce Baron Cygański J. Straussa, tytułowa Carmen G. Bizeta, a także Preziosilla w Mocy przeznaczenia G. Verdiego, Ramiro w La finta giardiniera W.A. Mozarta, Placida w Don Desiderio J.M. Poniatowskiego, Flora w Traviacie G. Verdiego.


Współpracuje również z  Teatrem Wielkim Operą Narodową, gdzie zaśpiewała partię Hannah w Pasażerce M. Weinberga, wystąpiła jako Marta w operze Jolanta P. Czajkowskiego, Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki (transmitowanym na żywo 19 listopada 2015 r.) oraz Druga Dama w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta.


W Operze Nova w Bydgoszczy wykonywała partię Laury w Giocondzie A. Ponchiellego; W Operze Krakowskiej zaśpiewała partię Ninon w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego oraz partię Zofii w Halce S. Moniuszki; w Operze ma Zamku w Szczecinie  wciela się w tytułową Carmen G. Bizeta.


W 2017 r. zadebiutowała na deskach Semperoper w Dreźnie w partii Hannah (Pasażerka M. Weinberga).


W 2011 roku dokonała wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia nagrania operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69.


Współpracuje z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.


W 2013 roku dokonała nagrania Ptasie plotki i inne wiersze – Witold Lutosławski dzieciom, wraz z Orkiestrą Akademii Beethowenowskiej pod batutą Maji Metelskiej.


Wykonuje również muzykę oratoryjną (m.in. utwory Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Rossiniego) oraz lirykę wokalną kompozytorów polskich i zagranicznych.


Koncertuje w kraju i za granicą.


Ankieta


Moje ulubione miejsce na ziemi to

scena.


Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym

aktorką.


Za największy sukces artystyczny uważam

wciąż przede mną.


Człowiek, którego podziwiam

Mozart.


Co lubię czytać

biografie, listy, wspomnienia, pamiętniki.


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Carmen G. Bizeta