Bilety 25 zł, 40 zł, 55 zł
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór mieszany oraz Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach
Tadeusz Eckert – dyrygent, przygotowanie chóru
przy współpracy z:
Chórem Cantabile Szkoły Podstawowej nr 3 w Głubczycach
Ewa Maleńczyk – dyrygent, przygotowanie chóru
Międzyszkolnym Chórem Capricolium Gimnazjum nr 2 w Głuchołazach
Adam Dziurowski – dyrygent, przygotowanie chóru
Chórem Fenix z Wrocławia
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent, przygotowanie chóru
Iwona Hossa – sopran
Krzysztof Kur – tenor
Jerzy Butryn – baryton
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
O Fortuno
niby Księżyc
nieustannie zmienna,
ciągle rośniesz
lub zanikasz
ciemna lub promienna.
Te słowa w języku polskim nie brzmią szczególnie znajomo. Po łacinie i z muzyką Carla Orffa – to zupełnie inna bajka.
Bajka ta spokojnie mogłaby się zacząć od słów dawno, dawno temu… Dawno, bo w XIII wieku, średniowieczni mnisi stworzyli manuskrypt zawierający intrygujące wiersze i pieśni. Utwory spisane zostały po łacinie oraz w językach starodolnoniemieckim i starofrancuskim. Zbiór – jak na pobożnych zakonników przystało – rozpoczyna się tonem moralizatorskim, teksty jednak płynnie zmieniają charakter. Po niewinnym zachwycie naturą budzącej się wiosny następuje pochwała biesiadowania, a ta z kolei prowadzi do wizji miłosnych, podszytych odważną zmysłowością.
Być może zbyt odważną – manuskrypt zniknął bowiem na prawie sześćset lat, by zostać odnaleziony w 1803 roku w opactwie Benediktbeuern. Czterdzieści cztery lata później teksty przygotowano do wydania i opatrzono tytułem Carmina Burana, czyli Pieśni z Beuern.
Oryginał złożono zaś w Bayerische Staatsbibliothek w Monachium i to tam, niedługo przed wybuchem II wojny światowej, wpadł on w ręce Carla Orffa.
Orff, zainspirowany treścią rękopisów, wymarzył sobie dzieło, jakiego dotąd nikt jeszcze nie stworzył: kantatę sceniczną łączącą w sobie elementy muzyki, poezji i tańca. Z rozmachem wpisał w partyturę monumentalną orkiestrę (m.in. z podwójnym zestawem kotłów, ogromną sekcją perkusji i dwoma fortepianami), chór podzielony wewnętrznie na osiem głosów, chór chłopięcy i trójkę solistów.
W dzisiejszych czasach Carminę przygotowuje się zwykle w wersji „jedynie” koncertowej, niemniej jednak – partie wokalne solistów aż proszą się o okraszenie linii melodycznej grą aktorską. Bo jakżeby inaczej wyśpiewać przykładowo tę historię?
Niegdyś po stawie pływałem,
wdzięk mój w wodzie oglądałem,
gdy postać łabędzia miałem.
Ach, los marny
mnie na czarny
kolor przemalował!
Na rożnie mnie obracają,
ogniem żywym przypiekają,
potem do stołu podają.
Na półmisku leżę stęgły,
pływać w sosie nie ma kędy,
w koło wyszczerzone zęby.
O tym wszystkim jest Carmina Burana. O prawdziwym życiu, o naturze, o jedzeniu, piciu i tańcach, o czułości, seksie i wegetarianizmie. Aktualna niezmiennie, od 1230 roku.
(MK)
Tadeusz Eckert – urodził się 20 maja 1962 r. w Głubczycach. Szkołę Muzyczną I st. ukończył w Raciborzu (1980), a II st. w Cieszynie w klasie klarnetu adi. Jerzego Mazaka (1988r.). W 1986 r. uzyskał dyplom na Wydziale Pedagogiczno -Artystycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
W 1986 roku podjął pracę w PSM I st. w Głubczycach, a po dwóch latach w Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Głubczycach. W 1988 r. założył Chór Mieszany w LO oraz Chór Dziecięcy w PSM I St. W 1996 r. rozpoczął pracę z Zespołem Wokalnym PSM, a w roku 1999 założył Chór Dziewczęcy Gimnazjum nr 1 w Głubczycach, co stało się podstawą do utworzenia nieformalnej „szkoły śpiewaczej”. W 2004 r. zorganizował Międzynarodowy Młodzieżowy Chór „Silesia Cantat”, a w 2012 r. powołał do życia Chór Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach „ChALO”. Od września 2014 roku rozpoczął współpracę z Diecezjalnym Instytutem Muzyki Kościelnej w Opolu przyjmując stanowisko kierownika artystycznego chóru DMIK oraz nauczyciela dyrygowania i metodyki pracy z zespołami śpiewaczymi.
Jako dyrygent i nauczyciel otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m. in. Nagrodę I. stopnia Ministra Edukacji Narodowej (1995 r., 2000 r. i 2012 r.), Ministra Kultury i Sztuki (9.09.97r.), Dyrektora Programu II Polskiego Radia (24.03.97), Wojewody Opolskiego (27.10.93 r., 19.06.97r.), Kuratora Oświaty w Opolu (14.06.96r. i 14.10.06 r.), Rady Miejskiej w Głubczycach (23.09.93r.) oraz Nagrody dla Najlepszego Dyrygenta na konkursach w Legnicy, Bydgoszczy, Międzyzdrojach i Wrocławiu. Zwyciężył także w plebiscycie Radia Opole i Gazety Wyborczej p.t. ,,Mój belfer” w kategorii ”Mistrz” a w plebiscycie Nowej Trybuny Opolskiej zdobył prestiżową nagrodę „Złota Spinka” w kategorii „Promocja Opolszczyzny”.
Przez wiele lat był dyrektorem Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych i Ogólnokształcących Opolszczyzny, który co dwa lata odbywał się w Głubczycach. W 2004 roku, festiwal przekształcił się w Głubczyckie Spotkania Chóralne „Sielesia Cantat”, w którym – obok Konkursu Chórów Szkół Muzycznych i Ogólnokształcących – zorganizowany został Międzynarodowy Chór „Silesia Cantat”.
Od 1992 do 2000 roku współpracował w charakterze asystenta z Polsko-Niemiecką Akademią Chóralną ,,In terra pax” w Międzyzdrojach. Był także członkiem Rady Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu Chórów Szkolnych w Bydgoszczy. W okresie od kwietnia do czerwca 1998 roku współpracował z Chórem Filharmonii Las Palmas de Gran Canaria na Wyspach Kanaryjskich w Hiszpanii. Od 1993 r. współpracował także z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Zabrzańskiej i Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Opolu. Od 2009 roku jest członkiem Rady Artystycznej Międzynarodowego Konkursu Kameralnych Zespołów Wokalnych „Stonawska Barborka” w Stonawie (Czechy), pełniąc w nim 5-krotnie funkcję jurora. O stycznia 2015 roku objął stanowisko Kuratora Regionu Opolskiego w projekcie Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska, realizowanego przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. W ramach tego projektu prowadził także ogólnopolskie szkolenia w zakresie sztuki prowadzenia chóru.
Jesienią 2002 roku został powołany na stanowisko dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza w Głubczycach, które piastował do sierpnia 2017 r.. W styczniu 2003 roku, na zaproszenie Kancelarii Senatu RP wziął udział w ogólnopolskiej konferencji nt. ”Edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży”, gdzie przedstawił wyniki swojej pracy artystyczno-pedagogicznej. W sierpniu 2003, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzykującej Młodzieży „BIM”, uzyskał nagrodę Senatora RP za osobowość artystyczną konkursu. W październiku 2012 r. z rąk Premiera RP otrzymał przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej – honorowy tytułu „Profesora Oświaty”.
Agnieszka Franków-Żelazny
Doktor habilitowany sztuki, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (studia biologiczne ukończone w 2000 roku) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej (dyplom w 2004 roku) i Wydziału Wokalnego (dyplom w 2005 roku). W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 – Akademię Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.
Początkowo związana była z Chórem Mieszanym Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach, a następnie z wrocławskimi chórami akademickimi. W latach 1995–1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In terra pax”. W 1999 roku założyła chór „Con Amore” przy Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu. Pełniła też funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej. W roku 2000 założyła Kameralny Chór Akademii Medycznej (obecnie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), z którym do końca 2014 roku zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach w kraju i za granicą. Od czerwca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Chóru NFM (wcześniejsza nazwa – Chór Filharmonii Wrocławskiej). W okresie od stycznia do lipca 2013 roku była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia, reaktywując Zespół i wprowadzając go na powrót na polską scenę muzyczną. Występowała jako dyrygent lub chórmistrz gościnny takich zespołów, jak: Gabrieli Consort, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chor der Bamberger Symphoniker, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu czy Kaunas State Choir, Coral Juvenil do Guri. Jest również pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, powstałego w 2013 roku, prowadzonego przez Narodowe Forum Muzyki. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektora programowego projektu Akademia Chóralna.
Prowadzi klasę dyrygentury chóralnej oraz Chór im. S. Krukowskiego na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Często jest zapraszana jako konsultant wokalny do prowadzenia warsztatów dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych
W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratora priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W swoim dorobku posiada 12 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce etapu dolnośląskiego Konkursu na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004), Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017. Wystąpiła w 19 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Brazylii. Zrealizowała ponad 800 utworów chóralnych oraz blisko 200 wokalno-instrumentalnych.
Agnieszka Franków-Żelazny jest pełną entuzjazmu i energii osobą, o wielkiej wrażliwości muzycznej, dla której praca z chórem jest ogromną pasją i życiowym wyzwaniem.
Materiały własne artystów