Brak opisu obrazka
17 maja 2019, piątek | 19:00
Koncert symfoniczny M. Targowska / A. Krawiec M. J. Błaszczyk

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej

Monika Targowska – flet

Andrzej Krawiec – solo skrzypcowe

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent


W programie:

Manuel de Falla – Taniec hiszpański z opery La vida breve

Joaquín RodrigoFantazja dla szlachcica

Mikołaj Rimski-KorsakowSzeherezada


Brak opisu obrazkaKoncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!

Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 


 


Właściwie każdego roku przebojem lata w muzyce rozrywkowej jest hiszpańskojęzyczna piosenka. Kultura i rytmy tego kraju mają w sobie coś niezwykle pociągającego – również klasyczna hiszpańska muzyka brzmi wyjątkowo atrakcyjnie i… niezbyt poważnie.


Figurujący w roli uwertury do koncertu, króciutki Taniec hiszpański Manuela de Falli pochodzi z jego opery zatytułowanej (nomen omen) Krótkie życie. Skoro to fragment opery – orkiestrowa wersja utworu stanowi oczywiście oryginał, choć w koncertowych realiach popularniejsza jest chyba wirtuozowska transkrypcja na skrzypce i fortepian. Jej autorem jest Fritz Kreisler, a w swoim repertuarze ową perełkę mieli (i mają) między innymi Jascha Heifetz, Dawid Ojstrach, Itzhak Perlman czy Janine Jansen. Fale dźwięku przywodzące na myśl płynne ruchy tancerek flamenco i charakterystyczny łoskot kastanietów unoszący się ponad orkiestrą nie pozostawiają wątpliwości – de Falla był jednym z najwybitniejszych kompozytorów Hiszpanii.


O Joaquínie Rodrigo mówi się, że był kontynuatorem tradycji hiszpańskiej szkoły narodowej. Ten kompozytor XX wieku (1901-1999) w wieku zaledwie czterech lat stracił wzrok, co nie przeszkodziło mu zapisać się w dziejach muzyki jako autorowi słynnego Concierto de Aranjuez na gitarę i orkiestrę. Taki sam aparat wykonawczy Rodrigo przewidział dla dzieła pod tytułem Fantasía para un gentilhombre. Fantazja dla szlachcica (bo tak należy przetłumaczyć powyższe słowa) to pięcioczęściowy koncert instrumentalny w formie suity, a melodie tańców, które się nań składają twórca zaczerpnął z utworów barokowego gitarzysty, Gaspara Sanza. W 1974 roku, dwadzieścia lat po premierze Fantazji, nowe życie tchnął w nią wybitny irlandzki flecista – James Galway. Jego aranżacja na flet i orkiestrę dodała kompozycji jeszcze więcej szlachetności i uczyniła ją bardziej uniwersalną, niezwiązaną bezpośrednio w granicą żadnego państwa.


Hiszpański wątek w swojej twórczości miał także Rosjanin – Mikołaj Rimski-Korsakow. Za jego najlepsze utwory uważa się dwie suity symfoniczne: Kaprys hiszpański oraz Szeherezadę. To drugie dzieło, wybrane przez opolskich maturzystów w plebiscycie programu Filharmonia / ostrożnie, wciąga!!! zakończy kolejny koncert symfoniczny 67. Sezonu Artystycznego Filharmonii Opolskiej. Czteroczęściowa, muzyczna interpretacja Baśni tysiąca i jednej nocy intensywnie przemawia do wyobraźni słuchaczy. Wszystko za sprawą mistrzowskiej, pełnej kolorów, zapachów i różnych temperatur instrumentacji Korsakowa. Podobno najbardziej lubimy słuchać muzyki, którą już znamy – i być może właśnie w powtarzających się nieustannie i splatających ze sobą motywach Szeherezady (w tej roli skrzypce solo) i złego sułtana tkwi tajemnica sukcesu tej kompozycji.


(MK)


Brak opisu obrazka

fot. Michał Grocholski


Monika Targowska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem, klasa fletu współczesnego prof. A. Wierzbińskiego) oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa fletu traverso dr Magdaleny Pilch). Podczas studiów doskonaliła swoje umiejętności w trakcie stypendium w Hochschule fur Musik und Theater w Hannoverze pod kierunkiem prof. Andrei Lieberknecht. W latach 2003 i 2004 brała również udział w praktykach orkiestrowych dla młodych muzyków w Landesakademie Ochsenhausen w Niemczech. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez flecistów współczesnych oraz barokowych, takich jak Philippe Bernold, Barthold Kuijken, Jana Semeradova, Peter Holtslag czy Michael Schmidt-Casdorff.  Współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej oraz Teatrem Muzycznym w Łodzi. Jest również członkiem zespołu kameralistów barokowych Sanssouci. Od 2006 roku Monika Targowska jest flecistką Orkiestry Symfonicznej im. J. Elsnera w Opolu. Zajmuje się również pracą pedagogiczną, z zaangażowaniem propagując muzykę dawną.


 


 


 


 


 


Brak opisu obrazkaAndrzej Krawiec – skrzypce


Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza. Współpracował z kilkoma orkiestrami w Europie, m.in. Orquesta Sinfonica Ciudad de Oviedo (Hiszpania), Orquesta Do Norte (Portugalia), Interworld Production Orchestra (Niemcy). Od 2003 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w Opolu.


Prowadzi również ożywioną działalność koncertową jako solista. Występował w kraju i za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, jest stałym gościem festiwalu Un aire de Pologne w Dieppe (Francja). Jako muzyk-kameralista jest związany głównie z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej, z którą koncertował w Europie i Ameryce Południowej oraz z Kwartetem Smyczkowym (Sao Paulo, Brazylia) i Kwintetem Fortepianowym (Niemcy, Austria, Rumunia, Chiny-EXPO 2010-Szanghaj).


Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Opolskiej pod batutą Bogusława Dawidowa nagrał płytę Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego.


Brak opisu obrazka

fot. Wojciech Mateusiak


prof. Mirosław Jacek Błaszczyk


I dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej


Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury prof. Karola Stryji. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). Od 2013 roku jest dyrektorem Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, której w latach 1998-2013 był dyrektorem artystycznym. Od 1999 – dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od 2017 jest też szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.


W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 roku; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016).


Koncertuje na wszystkich estradach w kraju, z Filharmonią Narodową na czele i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do Fryderyka 2013. Ma na swym koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi wykonawcami w Polsce IV Symfonii Tansman Epizody Henryka Mikołaja Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską Henryka Mikołaja Góreckiego pod jego batutą.


Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP Bronisław Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych.