Brak opisu obrazka
23 października 2020, piątek | 19:00
Trzy wieki muzyki

W związku z tym, że cała Polska została objęta żółtą strefą, dla instytucji kultury – w tym Filharmonii Opolskiej – oznacza to obowiązek ograniczenia liczebności publiczności podczas organizowanych przez nas wydarzeń do 25% pojemności sali.


Z radością informujemy, że koncert Trzy wieki muzyki – zaplanowany na 23.10.2020 roku odbędzie się.


Zastosowanie się do nowych wytycznych wymaga od nas jednak reorganizacji planu zajmowania przez Państwa miejsc siedzących. Zakupione przez Państwa bilety zachowują swoją ważność, zmianie ulegną jedynie numery poszczególnych miejsc. Nowe miejsca zostaną przydzielone w dniu koncertu (w wybranej przez Państwa przy zakupie biletu strefie) i wskazane przez pracowników Filharmonii Opolskiej – w związku z tym, uprzejmie prosimy o przybywanie na koncerty z odpowiednim, około półgodzinnym wyprzedzeniem.


 


 


Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej

Roman Widaszek – klarnet

Warcisław Kunc – dyrygent


W programie:

Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan op. 62 (7’)

Mikołaj Górecki – Koncert na klarnet i orkiestrę op. 49 (20’)

Arthur Honegger – II Symfonia H.153 (25’)


W koncercie nie zaplanowano przerwy


Drodzy Melomani, ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną prosimy o przestrzegania poniższych zasad bezpieczeństwa podczas wizyty w Filharmonii:



  • noszenie maseczki ochronnej/przyłbicy zakrywającej usta i nos, zapewnionej we własnym zakresie, na terenie Filharmonii oraz podczas koncertu. W razie potrzeby maseczkę można nabyć w kasie biletowej Filharmonii

  • dezynfekcji rąk lub rękawiczek płynem dezynfekującym znajdującym się przy wejściu głównym do Filharmonii oraz we foyer

  • złożenie obowiązkowego pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia przy wejściu na koncert, zgodnie ze wzorem:

  • zachowania dystansu 1,5 metra od innych uczestników koncertu


Regulamin bezpieczeństwa w trakcie epidemii SARS CoV 2


 


Brak opisu obrazka

fot. Dariusz Rok


Roman Widaszek – klarnet


Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach – klasa  prof. H. Kierskiego. Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.


Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995r. ), a także III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990r.).Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Odznaczony Brązowym Krzyżem  za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej. Prowadząc ożywioną działalność artystyczną ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami jak Sharon Kam, Antonio Saiote, Dimitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Hilliard Ensemble.


Występował jako solista z większością polskich orkiestr  m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Krakowską, Wrocławską, Poznańską, Sinfoniettą Cracovia, AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia AMADEUS, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus wykonując m.in. kompozycje C.Stamitza, W.A. Mozarta, C.M. Webera, K. Kurpińskiego, A. Ponchiellego,    F. Mendelssohna, F. Krommera,  M. Brucha, H. Tomasiego, W. Lutosławskiego, M. Góreckiego i A. Shawa.


Występuje również jako solista-kameralista na wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – Austria, Belgia, Czechy, Niemcy, Ukraina, Włochy, Francja, Portugalia, Gran Canaria, Finlandia, Korea Pd., Japonia, Chiny.


Dokonał ponad dwudziestu nagrań płytowych (EMI, DUX, CD ACCORD), za które był dziewięciokrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Zbigniew Bargielski, Aleksander Lasoń, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), dokonał wielu prawykonań utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu) . To właśnie na tym instrumencie zagrał wspólnie z Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie w 2004r. wykonując  Konzertstücke op. 113 i 114 F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. Wykładowca krajowych i zagranicznych kursów (w tym Konserwatorium Królewskie w Brukseli i Konserwatorium Muzyczne w Porto), oraz juror krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych. W latach 1997-2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Jest członkiem Krakowskiego Tria Stroikowego,  Krakowskiego Kwintetu Dętego, Polskiego Zespołu Bassethornowego oraz profesorem katowickiej Akademii Muzycznej (nominacja profesorska 2018 r.).


Ankieta


Moje ulubione miejsce na ziemi to


Dzisiaj – każda sala koncertowa gdzie mogę grać na żywo – nie online.


Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym


Szefem kuchni w dobrej restauracji – oba zawody wymagają kreatywności i artyzmu.


Za największy sukces artystyczny uważam


Ponad 20 nagranych płyt, 11 nominacji do Fryderyka i fakt, że ciągle mam odbiorców chcących słuchać muzykę klasyczną graną na instrumentach dętych.


Człowiek, którego podziwiam


Każdy „Artysta Disco – Polo” – podziwiam za rzesze odbiorców podczas koncertów.


Co lubię czytać


Przewodniki turystyczne przed każdym egzotycznym wyjazdem.


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna


Koncert Klarnetowy Mikołaja Góreckiego, który został napisany dla mnie przez szkolnego kolegę – dzisiaj uznanego kompozytora i który wykonam w Opolu.


 


Brak opisu obrazka

fot. Bartosz Bańk


Warcisław Kunc – dyrygent


Dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya i prof. Henryka Czyża. Jego teatralną osobowość artystyczną kształtowali m.in.: Adam Hanuszkiewicz, Krzysztof Kolberger  i Teresa Kujawa.


Karierę zaczynał jako dyrygent Opery Wrocławskiej i Filharmonii Szczecińskiej. W latach  1989-92 dyrektor naczelny i artystyczny Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, 1992-2004 oraz 2007-2011 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery na Zamku w Szczecinie, zaś w sezonie 2013/14 dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku w sezonach 2016/17/18.


Dokonał nagrań archiwalnych z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, NOSPR w Katowicach oraz Orkiestrą Opery na Zamku dla TVP i PR w Szczecinie. Z Orkiestrą Opery na Zamku nagrał muzykę Henriego Seroki do filmu To ja, złodziej i U Pana Boga za piecem Jacka Bromskiego, Credo Seroki, Wesołą wdówkę Lehara. Nagrał dla DUX opery Moniuszki: Paria i Flis, wyróżnione  w 2009 i 2010 roku Złotym Orfeuszem przez paryską Académie du Disque Lyrique oraz Verbum Nobile nominowane do Fryderyków 2013 oraz wyróżnione prestiżową nagrodą w kategorii Najlepsze Nagranie Opery 2013 przyznawaną przez International Classical Music Awards.


Prowadzi czynną działalność pedagogiczną. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu.


Ankieta


Moje ulubione miejsce na ziemi to


Wanna.


Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym


Lekarzem chirurgiem.


Za największy sukces artystyczny uważam


Nie lubię tego pojęcia – w sztuce nie ma sukcesu. Są spotkania, porozumienia, które zostawiają w nas pocałunki muz.  To spotkania z ludźmi, którzy myślą podobnie lub którzy otwierają przed nami nowe brzegi, czy też uczestniczą bardzo aktywnie i blisko w naszym poszukiwaniu widzenia sztuki teatru, muzyki, życia. Dla mnie takie spotkania to m.in. współpraca artystyczna z: Adamem Hanuszkiewiczem, Krzysztofem Kolbergerem, Teresą Kujawą, Henrykiem Czyżem, Ryszardem Kają.


Człowiek, którego podziwiam


Jest wielu wspaniałych ludzi z różnych dziedzin, znanych i nieznanych, których podziwiam za to co robili, robią, lub jak żyli czy żyją. Miejsca by zabrakło. Ostatnio: Klaus Tennstedt.


Co lubię czytać


Ostatnio – Mistrz i Małgorzata, z czasopism – Działkowiec, z książek niegdyś: Clifford, Marquez, wszystkie książki o drzewach. Mam mnóstwo książek, ale na bezludną wyspę wziąłbym 100 lat samotności.


Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna


Jest ich wiele, ale skoro ma być jedna to wybieram: Richard Struass – Der Rosenkavalier.


 


Patronat medialny:

Brak opisu obrazka