Bilety 15 zł
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartłomiej Dobrowolski – klarnet
Jacek Rogala – dyrygent
W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart – Marsz turecki
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Kurt Weill – II Symfonia
Bartłomiej Dobrowolski. Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku dziesięciu lat w Szkole Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu. Następnie, w 2013 roku, ukończył z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Macieja Niewiary. Aktualnie kontynuuje edukację muzyczna w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Arkadiusza Adamskiego. Odnosił sukcesy na wielu konkursach. Ważniejsze z nich to:
● Druga Nagroda w IX Festiwalu Klarnetowym (2011 Piotrków Trybunalski, Polska),
● Trzecia Nagroda w V Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym (2012 Szczecin, Polska),
● Trzecia Nagroda w I X Międzynarodowym Konkursie “Instrumenty Dęte” (2012 Jastrzębie Zdrój, Polska),
● Pierwsza Nagroda w I I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych (2013 Warszawa, Polska),
● Pierwsza Nagroda w X Festiwalu Klarnetowym (2013 Piotrków Trybunalski, Polska),
● Druga Nagroda w High School Solo Competition (2013 Asyż, Włochy),
● Druga Nagroda i Wyróżnienie w VI Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym (2014 Szczecin, Polska),
● Trzecia Nagroda i Statuetka w VIII Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka (2014 Dąbrowa Górnicza, Polska).
● Trzecia Nagroda i Nagroda Rektora Akademii Sztuki w Szczecinie (solo) oraz Druga Nagroda (kameralnie) na VII Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym (2016 Szczecin, Polska)
● Czwarta Nagroda na I II Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach (2016, Bydgoszcz, Polska)
● Pierwsza Nagroda na I nternational Competition „21 st Century Art” (2016, Trenczyn, Słowacja)
● Brązowa Nagroda na International Competition EMONA 2018 (2018, Lublana, Słowenia)
● Druga Nagroda w kategorii kameralnej na VIII Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym (2018 Szczecin, Polska)
● Pierwsza Nagroda na V Turnieju Kameralnym “W trzech odsłonach” (2018 Bydgoszcz, Polska)
● Trzecia Nagroda na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego XVII Akademickim Konkursie Klarnetowym (2018 Włoszakowice, Polska)
● Druga Nagroda, Nagroda Specjalna Musica Solis , Nagroda Specjalna D’Addario Woodwinds na I nternational Clarinet Contest podczas VIII Festiwalu Klarnetowego Europejskiego Stowarzyszenia Klarnetowego (2018, Győr, Węgry).
Uczestniczył również w lekcjach mistrzowskich u takich klarnecistów jak: Paul Meyer, Gabor Varga, Florent Heau, Nuno Pinto, Jorge Montilla, Karel Dohnal, Philippe Berrod, Andrzej Janicki, Igor Frantisak czy Daniel Ottensamer.
Jako członek zespołów kameralnych współpracował z Arkadiuszem Adamskim, Magdaleną Duś, Agatą Zubel. Bartłomiej Dobrowolski jest członkiem kwartetu klarnetowego, tria z wiolonczelą i fortepianem oraz tria ze skrzypcami i fortepianem, z którymi zdobywa nagrody na międzynarodowych festiwalach.
W roli solisty występował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Kameralną Inter>CAMERATA, Orkiestrą Dętą Akademii Muzycznej w Katowicach pracując z takimi dyrygentami jak Jose Maria Florencio, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jan Jakub Bokun,
Sławomir Chrzanowski, Grzegorz Mielimąka.
Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Filharmonią Rybnicką, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną w Katowicach, Orkiestrą Akademii Lusławickiej oraz Orkiestrą Dętą Akademii Muzycznej w Katowicach z którymi grał pod batutą Tadeusza Strugały, Antoniego Wita, Krzysztofa Pendereckiego, Gabriela Chmury, Jose Maria Florencio, Grzegorza Mielimąki, Michała Klauzy, Krzesimira Dębskiego, Marka Mosia.
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, między innymi: Musikfestspiele Saar (Niemcy), 2015r.; 4. Międzynarodowym Kongresie Klarnetowym w Katowicach, 2014r.; World Music Days we Wrocławiu, 2014r.; Festiwal Otwarcia NOSPR w Katowicach, 2014r.; Międzynarodowym Festiwalu Morawska Jesień, 2013r; Festiwalu Katowice Kultura Natura
2015r. i 2018r.; Międzynarodowych Warsztatach Orkiestrowych Orkiestra Akademii Lusławickiej, 2013r.; Międzynarodowym festiwalu “Emanacje” 2015; X Międzynarodowym Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego 2015r. i 2017r.; Młoda Filharmonia Aukso 2015r.; Organy Plus 2016r.; Trenčianska Hudobná Jeseň 2016r.; Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych 2014r. i 2017r.; Basso 2. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich 2017r.; I AM Student Festival 2018; VIII Festiwal Klarnetowy Europejskiego Stowarzyszenia Klarnetowego 2018.
Bartłomiej Dobrowolski jest laureatem stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Jacek Rogala jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).
Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W styczniu 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, a od 2013 Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Bukareszcie). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, a od roku 2016 jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadzi doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Materiały własne artystów.