Brak opisu obrazka
11 listopada 2018, niedziela | 18:00
Uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 25 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Krzysztof Książek – fortepian (Laureat III Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie)
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Feliks Nowowiejski – Uwertura do oratorium Powrót syna marnotrawnego op. 3
Ignacy Jan Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17
Witold Maliszewski – IV Symfonia D-dur Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie op. 21

Brak opisu obrazkaKoncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 


 

 

Dwa lata temu hucznie obchodziliśmy 1050-lecie Chrztu Polski. Choć właśnie w 966 roku rozpoczęła się historia naszej ojczyzny – na swoje oficjalne milenium Polska musi poczekać jeszcze 71 lat. Wszystko przez trudną (ale i ważną) historię rozbiorów i zaborów.

Być może 123 lata Polski nieistniejącej to pewien myślowy skrót, z pewnością jednak drogą na skróty nie szli Polacy, którzy postanowili o ojczyznę zawalczyć. Powstania zbrojne, spotkania dyplomatyczne oraz literatura i muzyka budujące narodową tożsamość i pokrzepiające serca – wszystko to doprowadziło do pamiętnego roku 1918, dzięki któremu dziś świętować możemy 100 lat Polski niepodległej.

123 lata w ponad tysiącletniej historii narodu są właściwie chwilą. Podobnie niewielką część Ewangelii wg św. Łukasza stanowi słynna przypowieść o synu marnotrawnym. Mimo to, Feliks Nowowiejski nadał tej perykopie ogromne znaczenie, tworząc na jej kanwie monumentalne oratorium. Uwertura do Powrotu syna marnotrawnego (nagrana przez Opolskich Filharmoników we wrześniu ubiegłego roku i wydana przez wytwórnię DUX na płycie Nowowiejski – Dzieła symfoniczne) rozpocznie zatem koncert opowiadający o drodze do wolności, o powrocie Polski na mapy Europy i świata.

Niepodległej nie byłoby prawdopodobnie bez zaangażowania Ignacego Jana Paderewskiego. Dziś trudno sobie wyobrazić, by naród swoje sprawy złożył w rękach artysty. Paderewski najpierw i przede wszystkim był bowiem artystą: pianistą i kompozytorem. Swój Koncert fortepianowy a-moll ukończył w roku 1888, rok później zinstrumentował dzieło i wtedy też doszło do jego premierowego wykonania. Realizacji partii solowej podjęła się Anette Jessipowa, a orkiestrę poprowadził Hans Richter, o którym sam Paderewski napisał w swoich Pamiętnikach: „Richter należał wówczas do najsławniejszych dyrygentów świata.” O Paderewskim zaczęło być głośno. Zaledwie dwa lata później trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie odbył wielkie tournée na zaproszenie fortepianowego potentata – firmy Steinway. Związki Paderewskiego z Ameryką przetrwały zresztą do końca jego życia. To popularności, ugruntowanej pozycji i mądrej odwadze polskiego muzyka zawdzięczamy obecność polskiej sprawy w słynnych 14 punktach Wilsona.

Kompozycją powstałą już w niepodległej Polsce jest IV Symfonia D-dur Witolda Maliszewskiego o znamiennym tytule: Odrodzonej i odnalezionej Ojczyźnie. Dwa przymiotniki łączą tu w niezwykły sposób dwie rzeczywistości – globalną (w której nasz kraj znajdował się w 1923 roku) oraz tę osobistą Maliszewskiego, twórcy z pogranicza kilku kultur i światów. Opisy IV Symfonii były dotychczas pracami z zakresu teorii muzyki, dzieło przez prawie sto lat pozostawało bowiem jedynie w rękopisie. Dzięki staraniom Filharmonii Opolskiej utwór ten został w ciągu ostatniego roku wydany i nagrany, a publiczność uczestnicząca w koncercie w dniu setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości będzie świadkami jego premierowego wykonania.

(MK)




Brak opisu obrazka

Fot. Bruno Fidrych, na zlecenie Stowarzyszenie im. Ludwiga Van Beethovena



Krzysztof Książek ur. 1992 r. w Krakowie. Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.  Rozpoczął naukę w wieku 9 lat w klasie fortepianu mgr Grażyny Hesko-Kołodzińskiej i ukończył PSM I st. im. S. Wiechowicza w Krakowie. Od 2005 roku kształcił się pod okiem prof. Stefana Wojtasa, najpierw jako uczeń POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie, a później jako student Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy. Obecnie realizuje program studiów podyplomowych w klasie prof. Arie Vardiego w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.

Laureat najwyższych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: , The International Chopin Piano Competition – I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna (Lwów, Ukraina 2010), The II American Paderewski Piano Competition – II nagroda, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Paderewskiego (Los Angeles, USA 2013), IX Międzynarodowy Konkurs im. I.J. Paderewskiego – nagroda specjalna dla najlepszego Polaka, który awansował do półfinału, lub finału konkursu (Bydgoszcz 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – I nagroda oraz nagroda specjalna (Warszawa 2013), Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie – II nagroda  (Warszawa 2015), Concours International de Piano de l’Orchestre Philharmonique du Maroc – III nagroda (Rabat i Casablanca, Maroko 2016), IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in memoriam - I nagroda (Poznań 2017), ), I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych - III nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie mazurków, (Warszawa 2018).

Występował na 67 i 69 Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris, The New Year Music Festival w Gstaad. 17 marca 2018 roku wystąpił jako solista z towarzyszeniem Collegium 1704 roku pod batutą Václava Luksa podczas koncertu „Warszawski Fortepian Chopina” prezentującego kopię fortepianu Buchholtza Koncertował w Japonii, Chinach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, RPA, USA, Polsce, na Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech. Jest stypendystą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Pro Musica Bona, programu stypendialnego "Młoda Polska". W latach 2005-2011 był objęty programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu 2014 roku otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana.

W kręgu jego zainteresowań znajduje się również kameralistyka, której uczył się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, mgr Justyny Danczowskiej, dr hab. Sławomira Cierpika, prof. Marii Szwajger- Kułakowskiej. Występuje w duecie fortepianowym ze swoją żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek.

W listopadzie 2016 r. ukazała się płyta CD z Koncertem e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, który artysta wykonuje wraz z Santander Orchestra pod dyrekcją José Maria Florêncio. Jesienią 2017 roku została wydana solowa płyta Krzysztofa Książka z utworami Fryderyka Chopina. W 2018 roku w serii The Real Chopin Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina ukazało się premierowe nagranie na kopii warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina: Buchholtza z ok. 1825 roku.  Jest to pierwsze nagranie artysty na instrumencie historycznym, na którym prezentuje utwory Karola Kurpińskiego i Fryderyka Chopina.

Krzysztof Książek jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Materiały: beethoven.org.pl

Brak opisu obrazka